موگرینی:  برجام متعلق به یک کشور نیست

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل کنفرانس خبری مشترک با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه برگزار  کرد.

وی در توضیح مسائل مطرح شده در گفت‌وگوهای دوجانبه با طرف روس، از طرح مسائل مربوط به لیبی، بحران قطر و روند سازش خبر داد و همچنین گفت: «در خصوص کار مشترکمان برای اجرای کامل توافق هسته‌ای ایران مذاکره کردیم: البته تصریح می‌کنم که ادامه اجرای کامل توافق هسته‌ای.»

در ادامه یکی از خبرنگاران به درخواست «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از سران کشورهای عضو جی-20 برای عدم سرمایه‌گذاری در ایران اشاره کرد و از لاوروف پرسد: «آیا این نقض صریح برجام نیست.»

وزیر خارجه روسیه پاسخ روشنی نداد و گفت: «پاسخ این سوال را قبلاً داده‌ام.»

موگرینی اما در پاسخ گفت: «من با عدد و رقم پاسخ می‌دهم. تجارت ما با ایران و سرمایه‌گذاری ما در این کشور، افزایشی دو رقمی داشته و این ادامه خواهد داشت.»

وی تصریح کرد: «ما منافع امنیتی و اقتصادی داریم در ادامه تعامل با ایران و ادامه اجرای توافق هسته‌ای.»

موگرینی در ادامه گفت که ادامه اجرای برجام، باید همه‌جانبه باشد؛ مسئول سیاست خارجی اروپا در توضیح این بحث گفت: «از ادامه تعامل همه‌جانبه با ایران و اجرای تمام جوانب توافق هسته‌ای توسط همه، اطمینان کسب خواهیم کرد. این یعنی ادامه اجرای بخش هسته‌ای توافق و همچنین پابرجا ماندن رفع تحریم‌ها و ادامه افزایش تعامل همه‌جانبه ایران با جهان.»

فدریکا موگرینی به قصد دولت ترامپ برای بررسی مجدد برجام هم اشاره کرد؛ اقدامی در راستای شعارهای تند انتخاباتی رئیس‌جمهور آمریکا علیه توافق هسته‌ای که آن را «بدترین توافق تاریخ آمریکا» خوانده بود.

موگرینی در این خصوص گفت: «ما می‌دانیم که در آمریکا یک بررسی مجدد برجام در جریان است. ما به این امر احترام می‌گذاریم ولی باید شفاف اعلام کنم که توافق هسته‌ای به یک کشور خاص تعلق ندارد و متعلق به جامعه جهانی است. شورای امنیت سازمان ملل هم با صدور یک قطعنامه، این توافق را تأیید کرده است.»