یهودیان آمریکا برای نتانیاهو اهمیتی ندارند

روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» در یادداشتی به قلم «توماس فریدمن» گزارش کرد که پایه‌های امنیت ملی رژیم صهیونیستی در حال شکسته شدن است.

طبق این  گزارش، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزر رژیم صهیونیستی در واقع رهبری است که پل‌های منتهی به یک راه‌حل دو دولتی و همچنین پل ارتباطی با یهودیانی که خارج از سرزمین اشغالی زندگی می‌کنند را تخریب کرد.

فریدمن در یادداشت خود ضمن اشاره به اینکه تمامی تقصیرات در خصوص عدم حصول پیشرفت در فرایند سازش میان فلسطینیان و صهیونیست‌ها به گردن «محمود عباس» رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین نیست، گفت که نتانیاهو به طرز ماهرانه‌ای با یک نوار ویدئویی از اظهارات تند عباس و بدون اشاره به اقدامات افراطی شهرک نشین‌های صهیونیست، ذهن «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا را منحرف کرد.

این اقدامات نتانیاهو در منحرف کردن ذهن رئیس‌جمهور آمریکا کارساز شد به طوریکه ترامپ را از مطرح کردن این سؤالات باز داشت تا مطرح کند: «نقشه تو کجا است؟ می‌خواهی با 420 هزار شهرک‌نشین یهودی در کرانه باختری چه اقدامی انجام دهی؟»

طبق این گزارش، تهدید بزرگتری برای رژیم صهیونیستی وجود دارد، در هفته‌های اخیر، نتانیاهو با احزاب یهودی ارتدکس در ائتلاف راستگرای خود وارد همکاری شده است تا به جمعیت یهودیان غیرارتدکس سراسر جهان به ویژه آمریکا ضربه وارد کند.

بر اساس این گزارش، حدود 6 میلیون یهودی در اسرائیل و 6 میلیون یهودی در آمریکا و 4 میلیون یهودی در مکان‌های دیگر پراکنده هستند. حدود 75 درصد از 10 میلیون یهودی که خارج از سرزمین اشغالی هستند، غیرارتدوکس و اغلب طرفداران اصلاحات و جریان محافظه‌کار یهودیت هستند.

برخی رسانه های یهودی گزارش کردند که احزاب ارتدوکس الزاماً تمامی ازدواج‌های یهودیان در سرزمین اشغالی را تحت کنترل دارند و مهاجرانی که تمایل دارند در این سرزمین ازدواج کنند در وهله اول باید اثبات کنند که طبق قوانین ارتدوکس یهودی هستند.

این گزارش سپس با اشاره به تلاش‌های نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای ایجاد جدایی میان یهودیان ارتدکس و غیرارتدوکس ادامه داد، بر اساس سرمقاله‌ای که در ماهنامه آمریکایی «فوروارد» منتشر شده، نتانیاهو «تعداد بسیاری از یهودیان آمریکایی را به تمسخر گرفته و با انجام این کار، روابط نامطمئن کنونی میان دولت اسرائیل و جمعیت یهودیان خارج از اسرائیل را به طرز خطرناکی دچار تنش کرده است».