حذف نام «القاعده» سوریه از لیست تروریسم آمریکا و کانادا

تغییر نام گروه تروریستی تکفیری «جبهة النصره» به «جبهة فتح الشام» و بعد از آن به «هیئة تحریر الشام»، شاخه القاعده در سوریه امری اتفاقی یا صرفا تبلیغاتی نیست.

 

این اقدام، مقدمه امور دیگری است که با وضعیت القاعده در صحنه بین‌المللی مرتبط است که مهمترین  هدف آن حذف این گروه از فهرست تروریسم دو کشور آمریکا و کانادا بوده است.

«یان گرین هال» (Ian Greenhalgh) در گزارشی در «وترنز تودی» (Veterans Today) نوشت، آمریکا و کانادا، نام جبهة تحریر الشام را از لیست تروریستی خود حذف کرده‌اند.

هال نوشت که اهمیت این اقدام در این امر نهفته است که از این پس آمریکا و کانادا امکان حمایت مالی و نظامی از تروریست‌های القاعده و حتی همراهی کردن آنها و مشارکت با ایشان در جنگ با نظام سوریه را می‌یابند؛ همانطور که پیشتر به گروههای مسلح تروریستی دیگر تحت عنوان «معارضان میانه‌رو» در سوریه، کمک کردند.

طبق این گزارش، در حقیقت این تحولات نشان می‌دهد، حذف القاعده از فهرست تروریسم آمریکا و کانادا امری بسیار ساده و سهل همانند تغییر نام است. به این ترتیب به همان اندازه که موضوع نظارت و اشراف بر فهرست تروریسم آمریکا موضوعی محرمانه و بحث‌برانگیز بوده، اکنون موضوع خروج از این فهرست بویژه درباره گروه‌های مرتبط با القاعده نیز به موضوعی بحث‌برانگیز تبدیل می‌شود.

گروه تروریستی موسوم به هیئة تحریر الشام همان گروهی است که پس از جدایی از «داعش» در سال 2014 میلادی با نام «جبهه النصره» در سوریه فعالیت داشت و آمریکا و کانادا در سال 2012 میلادی این گروه را در فهرست تروریسم خود درج کرده بودند.

به این ترتیب و بسادگی گروه‌های تروریستی با تغییر نام خود می‌توانند، خود را از فهرست تروریسم کشورهای دیگر خارج کنند و با خروج از این فهرست، شهروندان این کشورها اجازه می‌یابند به آنها کمک‌های مالی و یا برای آنها تبلیغات انجام دهند یا با سفر به سوریه و پیوستن به صفوف آنها، با نظام سوریه  مبارزه کنند،‌ به همان ترتیب، اعضای این گروه‌ها اجازه سفر به این کشورها را می‌یابند.

«نیکول تامپسون»، از مقام‌های مسئول در وزارت خارجه آمریکا در این ارتباط در سخنانی اگرچه صراحتا اظهار داشتند که تغییر نام گروه‌های تروریستی بازی‌ای است که این گروه‌ها در سوریه برای جذب حامیان و هواداران بیشتر به آن روی می‌آورند، اما در عین حال تاکید کرد که بعید می‌داند، وزارت خارجه آمریکا در اقدام اخیر خود تجدید نظر کند.

در همین ارتباط، خبرگزاری‌ها تاکید کردند، این اقدام آمریکا به معنای دسترسی هیئة تحریر الشام به سلاح‌های مدرن و پیشرفته آمریکایی از جمله موشک‌های «تاو» و اصرار واشنگتن بر ادامه تسلیح گروه‌های تکفیری در سوریه است.