تشدید لابیگری میلیونی ریاض و دوحه در آمریکا

 تنش‌ها بین عربستان سعودی، امارات عربی متحده، بحرین و مصر با قطر ادامه دارد.

این کشورها با اختصاص بودجه‌هایی کلان، از رسانه‌ها در آمریکا و غرب کمک می‌گیرند تا وجهه خود را خوب و وجهه رقبایشان را بد جلوه دهند.

رسانه آمریکایی پالیتیکو در گزارشی به تشدید فعالیت‌های لابیگری ریاض و دوحه علیه همدیگر در آمریکا و اختصاص منابع مالی بیشتر به این منظور پرداخته و جزئیات جالب توجهی از آن منتشر کرده است.

متن گزارش پالیتیکو را در ادامه بخوانید:

«لابیگرهای واشنگتن دارند به پول‌هایی که در مخالفت بین قطر و بلوک به رهبری عربستان سعودی وجود دارند نگاه می‌کنند در حالی که دو طرف برای کسب نفوذ و تاثیرگذاری در کنگره و دولت آمریکا تلاش می‌کنند».

در حالی که تلاشهای هر دو طرف برای به دست آوردن پیروزی در قبال قانونگذاران واشنگتن تشدید شده،  قطری‌ها به طور ویژه خودشان را پیشتاز یافته‌اند. از زمانی که تنش و منازعه اغاز شد، قطر توافقهای پر سودی با سه شرکت دیگر مستقر در واشنگتن(شرکتهای لابیگری) امضا کرد و به دنبال استخدام شرکتهای بیشتری است.

پاتریک تروز سفیر پیشین آمریکا در قطر در دولت بیل کلینتون که حالا شورای بازرگانی آمریکا-قطر را ریاست می‌کند، گفته که "قطریها در حال ایفای بازی "گرفتن توپ" هستند. آنها قبل از بحران(با عربستان سعودی) حضور حداقلی در زمینه لابیگری داشتند".

طرف‌های مخالف امیدوارند که از هرگونه تدابیر تنبیهی واشنگتن اجتناب کنند و همزمان در هرگونه راه حلی که آمریکا میانجی آن باشد، شرایط مناسبی برای خود رقم بزنند.

پرونده‌های وزارت دادگستری آمریکا نشان می‌دهد، دولت قطر قبل از قطع روابط عربستان سعودی و متحدانش با این کشور، کمتر از 300000 دلار در ماه برای لابیگری هزینه کردند اما با استخدام سه شرکت دیگر، آنها دارند حداقل 1.4 میلیون دلار در ماه هزینه می‌کنند.

با توجه به پیچیدگیهای اسناد(پرونده های دادگستری آمریکا)، مشخص نیست که سعودیها و متحدانش چقدر در حال هزینه کردن هستند.

عربستان سعودی با سه شرکت از شش شرکت اصلی لابیگری‌اش، نزدیک به 250000 دلار ماهانه هزینه کرده است اما مجموع هزینه‌های همه شرکتهای لابیگری آن، بیشتر از این میزان است.

طی سه ماه اول سال 2016 و سه ماه اول سال 2017، آنها بیش از 6.2 میلیون دلار را فقط برای یک شرکت هزینه کردند.

امارات عربی متحده، بحرین و مصر هم شرکتهای لابیگری خاص خودشان را در واشنگتن دارند.

لابیگرهای می‌گویند که اغلب این کارزار و کمپین تاثیرگذاری و نفوذ، توسط دیپلمات‌ها در حال انجام شدن است. وزرای خارجه عربستان سعودی و قطر در هفته‌های اخیر برای جلب توجه قانونگذاران و مقامات دولت آمریکا به واشنگتن سفر کرده‌اند.

یوسف العطبه سفیر امارات عربی متحده در آمریکا گفته که او و تیمش به فعالیت‌های ایجاد شبکه و ارتباطگیری خود از جمله اقداماتی از قبیل دیدارها با اعضای کنگره آمریکا شدت بخشیده‌اند.

وی تصریح کرد: "من بسیار بیشتر از آنچه قبلا عادت داشتم، دارم با خبرنگاران صحبت می‌کنم. من بسیار بیشتر از آنچه عادت داشتم، دارم با دولت آمریکا تعامل می‌کنم".

لابیگرهای مطلع از تلاشهای لابیگری در آمریکا می‌گویند که قطریها در جستجو برای تقویت بازوی لابیگری خوئشان هستند.

یک لابیگر گفت "من می دانم که قطریها فعالانه در جستجوی لابیگرها هستند و آنها آماده پرداخت پول هستند".

سفارت قطر در آمریکا در پاسخ به سوالی در اینباره، نه آن را تایید و نه تکذیب کرد.

در بیانیه سفارت قطر در واشنگتن آمده که "در حالی که کشورهای محاصره کننده قطر، منابعشان را برای محاصره کردن رسانه‌ها، از هم پاشیدن خانواده ها و گسترش دروغ پراکنی علیه قطر قرار داده‌اند، ما فقط تمرکزمان را روی کار کردن با متحدان آمریکایی‌مان بریا شکست تروریسم و افراطیگری قرار داده‌ایم"».