پدربزرگها و مادربزرگها مشمول فرمان مهاجرتی ترامپ نمی شوند
 دادگاه عالی آمریکا روز چهارشنبه با صدور حکمی ضمن تأیید حکم یک قاضی فدرال در ایالت هاوایی مبنی بر گنجاندن پدربزرگها و مادربزرگها در حلقه اعضای درجه یک خانواده و مستثنی نمودن آنها از فرمان مهاجرتی ترامپ، شکایت دولت آمریکا را رد کرد.

گفتنی است که طبق حکم دادگاه عالی آمریکا در روز ۲۶اُم ژوئن، «اعضای درجه یک خانواده» مشمول فرمان مهاجرتی ترامپ برای ممنوعیت ورود اتباع شش کشور عمدتاً مسلمان (ایران، سوریه، یمن، سودان، سومالی و لیبی) به خاک آمریکا نمی شوند. در این حکم صادره، قاضی دادگاه عالی تعریف اعضای درجه یک خانواده را به دولت آمریکا محول کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که اتباع شش کشور مسلمان قید شده در فرمان مهاجرتی ترامپ در صورتی که پدر یا مادر، همسر، نامزد، فرزند پسر و یا دختر، داماد و یا عروس، خواهر و یا برادر آنها در حال حاضر در آمریکا اقامت داشته باشند، مشمول این ممنوعیت نخواهند شد.

هفته گذشته، قاضی «دریک واتسون» در ایالت هاوایی با صدور حکمی اعلام کرد که پدربزرگ و مادربزرگ، نوادگان، برادر زن یا برادر شوهر، خواهر زن و یا خواهر شوهر، خاله و عمه، عمو و دایی، خواهرزاده و یا برادر زاده و همچنین خاله زادگان و عمه زادگان و دایی زادگان و عمو زادگان نیز باید در زمره «اعضای درجه یک خانواده» قرارگیرند.

در واقع، این حکم قاضی ایالت هاوایی تعریف محدودتر دولت ترامپ را به چالش کشید.