اردوغان از سفر خلیج فارس دست خالی بازگشت

 رئیس جمهور ترکیه در حالی خاک قطر را ترک کرد که به نظر می‌رسد تلاش‌های دو روزه وی برای حل و فصل بحران در روابط کشورهای عربی خلیج فارس بی نتیجه بوده است.
بر اساس این گزارش، عربستان سعودی، امارات، مصر و بحرین اوایل ژوئن روابط سیاسی و اقتصادی خود با قطر را قطع کرده اند. این چهار کشور، قطر را به حمایت از گروه های تروریستی متهم کرده اند. کشورهای عربی اولتیماتوم 13 ماده‌ای را به قطر ارائه کرده اند که در آن درخواست های خود را برای از سرگیری روابط با دوحه اعلام نموده اند ولی قطر این درخواست ها را رد کرده است.

ترکیه قدرتمندترین متحد قطر در این مناقشه به شمار می رود و با عجله قانونی را تصویب کرد تا نظامیان بیشتری را به پایگاه نظامی خود در دوحه اعزام کند.

تلاش های کشورهای غربی و کویت نیز تاکنون نتیجه‌ای نداشته است. 4 کشور عربی خواستار کاهش روابط قطر با ایران، بسته شدن پایگاه نظامی ترکیه در قطر و تعطیلی شبکه تلویزیونی الجزیره شده اند.

خبرگزاری رسمی قطر اعلام کرده است که امیر قطر در دیدار با اردوغان، تحولات منطقه ای به خصوص بحران خلیج فارس و تلاش های مربوط به حل و فصل بحران را مورد بررسی قرار دادند.

این خبرگزاری افزود: مذاکرات امیر قطر و رئیس جمهور ترکیه درباره تلاش های مربوط به مقابله با تروریسم و بررسی همکاری های اقتصادی و دفاعی بوده است.