به شرطی مذاکره می کنیم تا تحریم ها لغو شود

«خالد العطیه» وزیر دفاع قطر در مصاحبه با شبکه «روسیا الویم» اظهار داشت: آغاز مذاکره برای حل بحران خلیج فارس با کشورهای محاصره کننده مشروط به لغو تحریم ها علیه دوحه است.

وی افزود: قطر در صورت تاخیر لغو تحریم های کشورهای محاصرکننده به مکانیسم‌های راه کارهی قانونی بین المللی رجوع خواهد کرد.

العطیه با بیان اینکه انتقال پایگاه آمریکای «العدید» از کشورش بعید است، تصریح کرد: سرعت بخشیدن به اعزام نیروهای ترکیه به قطر به منظور مقابله با تهدید نظامی علیه دوحه نبوده است.

او همچنین تصریح کرد که کشورهای محاصره کننده با تکیه به توئیت‌های دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا فراموش کردند که آمریکا نهادهای مختلفی داردو وزارت امور خارجه این کشور آشکارا از موضع قطر پشتیبانی کرد.

در مورد مشارکت کشورش ضمن ائتلاف عربی در یمن و خروج آن از این ائتلاف در تاریخ 5 ژوئن گذشته ابراز داشت: ما پیشنهاد راهکار سیاسی برای حل بحران یمن دادیم و از منظر اینکه «به برادرت یاری برسان چه ظالم است چه مظلوم» وارد ائتلاف شدیم.

عربستان سعودی، بحرین، امارات متحده عربی، یمن، مصر، مالدیو، موریتانی و دولت طبرق لیبی در اوایل ماه ژوئن گذشته روابط دیپلماتیک خود با قطر را به اتهام «سیاست های مداخله گرایانه و حمایت این کشور از گروه های تروریستی» قطع و از دیپلمات های قطری نیز خواسته شد تا از کشورهای فوق خارج شوند.

قطر این اتهامات را رد و آن را کمپین دروغ پردازی و ساختگی با هدف فشار برای کوتاه آمدن این کشور از تصمیمات ملی خود خوانده است.