امارات از افسران صدام در یمن استفاده می‌کند
یکی از رهبران فراکسیون پارلمانی «الاصلاح» عراق به ریاست «ابراهیم الجعفری»، امروز (پنجشنبه)، اعلام کرد که دولت امارات، شماری از افسران ارتش سابق عراق را که پس از اشغال عراق از سوی آمریکایی‌ها، با تصمیم «پل بریمر» حاکم آمریکایی عراق منحل شد، جذب کرده است.

«صادق المحنا» از رهبران فراکسیون پارلمانی الاصلاح افزود: امارات این افسران را به منظور انجام عملیات‌های نظامی یا آموزش نیرو‌ها در یمن جذب کرده است؛ لذا از وزارت خارجه و شورای همکاری خلیج فارس می‌خواهیم که درباره این مسئله، تصمیمی اتخاذ کنند.

وی در گفت‌وگو با روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن اظهار داشت: اطلاعات موجود بیانگر سربازگیری امارات از نظامیان ارتش بعث عراق از طریق دستگاه اطلاعاتی‌اش است و از این افراد برای جنگ در کشورهای دیگر همچون استفاده می‌کند.

محنا تاکید کرد: واقعیت این است که ما از دولت امارات می‌خواستیم که به عنوان یک کشور عری از دخالت‌های منفی در امور کشورهای عربی بپرهیزد، اما امروز اطلاعاتی در پارلمان داریم که نشان می‌دهد، دستگاه اطلاعاتی این کشور، از افسران نظام سابق در عراق از جمله کسانی که با ممنوعیت قانونی و قضایی برای رفتن به یمن و نبرد و در آن، مواجهند، سربازگیری کرده است.

وی افزود: از امارات انتظار نمی‌رفت که چنین اقدامی کند، زیرا وسوسه کردن نظامیان عراقی با پول درست نبوده هرچند که این را نیز می‌دانیم که این افراد صرفا به وسوسه پول، به یمن نرفته‌اند و تمایل به این کار را داشته‌اند. از شورای همکاری خلیج فارس می‌خواهیم که موضع قاطعی در این‌باره اتخاذ کند و وزارت خارجه عراق نیز، اقدامی در این راستا از خود نشان دهد.

روزنامه العربی الجدید در ادامه به نقل از سرهنگ «حسین عبدالحمزه الظامی»، افسر سابق رژیم صدام می‌نویسد: سه ماه پیش در جریان مسئله نبرد در یمن قرار گرفتم و این اقدام از طریق یکی از نزدیکانم صورت گرفت. وی به من گفت که من را برای یک کار در شرکت بنادر امارات و دریافت حقوقی مناسب معرفی می‌کند.

وی افزود که ابتدا برای رفتن بر سر این کار موافقت کرده و با همکاران سابقش نیز در این‌باره صحبت کرده و متوجه شده که مسئله، کار در بنادر نیست بلکه قرار است در یمن، در راستای اهداف امارات، ماموریتی نظامی را دنبال کند که شامل آموزش نیروهای یمنی همسو با امارات در عدن و سایر شهر‌ها و پوشش حملات نظامی در این کشور خواهد شد.

الظالمی در ادامه توضیحاتش می‌گوید که یکی از دوستانش به او گفته که وی به همراه شماری از همقطارانش به عضویت نیروهای امارات در خواهد آمد و سپس از طریق فرودگاه اربیل به ابوظبی اعزام شده است.

وی تاکید می‌کند: این چیزی است که دوستم به من گفت و من خود آن را تجربه نکرده‌اند، اما این مسئله در بین نیروهای ارتش سابق عراق، کاملا عادی است و همه از آن سخن می‌گویند.

یکی از نمایندگان پارلمان عراق نیز می‌گوید: یکی از شخصیت‌های سیاسی عراقی معروف به روابط خوب با ابوظبی، بیش از ۲۰۰ افسر و نظامی عراقی را در سال جاری به امارات اعزام کرده است. با بازگشت شماری از آن‌ها به عراق، رسوایی شرکت بنادر عربی امارات فاش و مشخص شده است که کار در این شرکت، بهانه‌ای ساختگی برای خروج این افسران از کشور عراق و ورود آن‌ها به امارات بوده، اما در نهایت قرار بوده، این افراد در میدان‌های نبرد یمن به کار گرفته شوند.