ماه عسل ترامپ و پوتین سرانجام به پایان رسید

رویترز در گزارشی به تحلیل روابط واشنگتن و مسکو پس از امضای تحریم‌های روسیه از سوی کاخ سفید پرداخت. در این گزارش آمده: «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه، در ماه دسامبر تصمیم گرفت اخراج سیاستمداران روس از آمریکا و تصرف دارایی‌هایشان را تلافی نکند؛ این اقدام پوتین مانند دادن دسته‌گل عروسی به «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بود؛ اما ماه عسل این دو مقام عالی‌رتبه به پایان رسیده است.

 

رویترز نوشت: اقدام تلافی‌جویانه روسیه در اخراج صدها سیاستمدار آمریکایی و مصادره دو ملک آنها  نشان می‌دهد توانایی ترامپ برای ایجاد روابط بهتر محدود است. با اینکه چنین تصمیمی مانع بهبود روابط دو کشور می‌شود، روسیه پس از اینکه مجلس سنای آمریکا روز پنج‌شنبه تحریم‌های جدیدی را علیه مسکو اعمال کرد، قدمی تلافی‌جویانه برداشت. کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد ترامپ درباره‌ ایجاد تغییراتی در طرح تحریم‌های روسیه گفتگو کرده است و قصد دارد آن را امضا کند.

 

«آندرو وایس»، کارشناس اسبق شورای امنیت ملی روسیه، در این خصوص گفت: «با اینکه روس‌ها اقدامات ترامپ را تحمل کرده‌اند و مایلند از علاقه‌ او به برقراری ارتباط با پوتین استفاده کنند، به این نتیجه رسیده‌اند که لوده‌گری او در نقش رئیس‌جمهور، نشان می‌دهد قادر به تحقق خواسته‌های روسیه نیست».

یکی از مهم ترین خواسته‌های روسیه، لغو تحریم‌های آمریکا علیه این کشور است که پس از الحاق کریمه و به اتهام ایجاد تنش در شرق اوکراین، علیه مسکو اعمال شد. خواسته‌ دیگر مسکو این است که آمریکا کریمه را به عنوان بخشی از روسیه به رسمیت بشناسد.

ترامپ در دوره رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 آمریکا، تمایل خود به بهبود روابط با روسیه را به وضوح اعلام کرد. اما پس از اینکه آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا احتمال مداخله مسکو در انتخابات این کشور به نفع جمهوری‌خواهان را مطرح کردند، تلاش ترامپ برای بهبود روابط دو کشور با موانع زیادی مواجه شد.

رویترز در ادامه این مطلب نوشت: تحقیقات گسترده نهادهای فدرال آمریکا درباره احتمال همدستی ترامپ با روسیه برای پیروزی در انتخابات سال گذشته آمریکا تاکنون مانعی بر سر راه ترامپ بوده تا دوره‌ جدیدی را در روابط دو کشور ایجاد کند. این در حالیست که روسیه مداخله در انتخابات را رد و ترامپ نیز همدستی با این کشور را تکذیب کرده است.

تصویب طرح تحریم‌های روسیه که در مجلس سنای آمریکا با رأی 98 در مقابل 2 رای مخالف و در مجلس نمایندگان این کشور با 419 در مقابل 3 رای مخالف تصویب شد، ترامپ را وادار می‌کند رویکردی سختگیرانه در خصوص مسکو داشته باشد و اگر او این قانون را وتو کند مسلماً خشم هم‌حزبی‌هایش در انتظار او خواهد بود.به گفته‌ وایس نرخ محبوبیت ترامپ که بسیار پایین است، تمایل او به کنار گذاشتن هم‌پیمانانش در ناتو از جمله آلمان و ناتوانی او در تصویب قوانین داخلی این دیدگاه را در روسیه به وجود آورده که او در حال تضعیف آمریکا است.

روسیه تا 1 سپتامبر به آمریکا فرصت داده است تا دیپلمات‌هایش خود در این کشور را به 455 نفر کاهش دهد. همین تعداد از کارکنان روس پس از اخراج 35 نفر از آنها در ماه دسامبر به اتهام مداخله سایبری در انتخابات آمریکا در این کشور باقی مانده است. مسکو همچنین اعلام کرد یکی از دارایی‌های روسیه که در اختیار سیاستمداران آمریکایی است و انبار دیپلماتیک آنها را توقیف خواهد کرد.

رویترز در انتهای این مطلب نوشت: برخی بر این باورند که روسیه می‌تواند ( در تلافی اقدام خصمانه آمریکا)  اقدامات دیگری را از جمله افزایش تعداد نیروهای تحت حمایتش در شرق اوکراین یا محدود کردن عملیات هوایی آمریکا در سوریه انجام دهد. برخی از مقامات نیز باور دارند روسیه ممکن است تحریم‌های اقتصادی علیه آمریکا وضع کند ولی احتمال تلافی در سوریه و اوکراین بسیار کم است؛ چون واکنش واشنگتن را در پی خواهد داشت.