داعش پس از دوسال عضو حشدالشعبی را اعدام کرد

خبرگزاری "اعماق" وابسته به گروهک تروریستی داعش ساعاتی قبل تصاویری از اعدام یکی از عناصر بسیج مردمی عراق (حشد الشعبی) را منتشر کرد که سوالات زیادی را برای تحلیلگران حوزه تروریسم ایجاد کرده است که بدون تردید ابعاد پنهان سناریوهای این گروهک تروریستی در عراق را تا حد زیادی نمایان خواهد کرد.

 

سوال اول این است که «عبدالستار متعب وهاب» چگونه شناسایی، دستگیر و بازجویی شده است؟

سوال دوم مربوط به جغرافیا و محل وقوع جنایت است. با توجه به اینکه استان دیالی چیزی در حدود دو سال پیش توسط نیروهای ارتش، بسیج مردمی و واحد ضد تروریسم عراق پاکسازی شده است، چرا شب گذشته باید شاهد اعدام یکی از عناصر حشدالشعبی توسط داعش باشیم؟

در بررسی این پرونده و پاسخ به سوالات ذکر چند نکته الزامی است:

۱- تصویر «عبدالستار متعب وهاب» که از سوی داعش منتشر شده است نشان می‌دهد که زخم‌های ایجاد شده بر روی صورت وی نشان از آن دارد که وی نهایتاً ۲۴ تا ۴۸ ساعت قبل دستگیر و مورد بازجویی قرار گرفته است. چراکه اکثر کبودی‌ها، خراشیدگی‌ها و زخم‌های باز که بر روی صورت او نمایان می‌شود حکایت از این دارد که اکثر آنها تازه هستند و مدت زمان کمی از آن گذشته است.

 

چرا داعش پس از دوسال عضو حشدالشعبی را اعدام کرد؟ +عکس

۲- محل اعدام این شخص یک قبر به ارتفاع حداقل نیم متر است که نشان می‌دهد طراحی این سناریو از قبل صورت گرفته است و قرار بر این بوده تا پس از اعدام، اسن شخص دفن شود تا شاید در ماه‌ها یا سال‌های پیش‌رو بتوانند آنرا پیدا کنند. نمونه این اقدام را در مورد جنایت اسپایکر در موصل و بسیاری از مناطق دیگر توسط داعش می‌توان مشاهده کرد و به نوعی یک رویه قدیمی قلمداد می‌گردد.

 

۳- با نگاهی به تعداد گلوله‌های شلیک شده به وضوح می‌بینیم که «تنها یک گلوله» توسط عنصر داعش به شخص مورد نظر شلیک شده است که آنهم به ناحیه شاهرگ و گلوی آن بوده است که بتواند بر اثر خونریزی داخلی در کوتاهترین زمان وی را به کام مرگ بکشاند.

۴- مقداری از حجم خون بر روی پیراهم و شلوار عضو حشدالشعبی ریخته شده است که بر خلاف نگاه عمومی به این تصویر باید بگوییم که هیچگونه گلوله‌ای به ناحیه بالاتنه یا پایین تنه وی شلیک نشده است بلکه پس از اصابت گلوله به شاهرگ وی حجم بالایی از خون که از شاهرگ آزاد شده است وارد دهان و مجاری بینی وی شده است که نهایتاً با سرفه‌های کوتاه و عمیق بر روی پیراهم و شلوار وی ریخته شده است.

۵- نکته دیگر که باید به آن اشاره شود پوشش لباس عنصر داعش است. در نگاه اول شاید وی را تنها یک عنصر داعش قلمداد کنید اما بعد از بررسی و نگاه عمقی؛ شما با شخصی روبرو می‌شوید که یک «عنصر بومی داعش» است. به عبارتی باید بگوییم که عناصر داعش همچنان در میان لایه‌های اجتماعی و مردمی دیالی و همچنین شهری مانند خانقین حضور دارند و این سوال اصلی معادله است.

 

چرا داعش پس از دوسال عضو حشدالشعبی را اعدام کرد؟ +عکس

۶- شلیک تنها یک تیر آنهم به شاهرگ عضو حشدالشعبی نشان می‌دهد که عنصر داعش سعی داشته است تا در کوتاه‌ترین زمان و بدون جلب توجه بیشتر که حاصل از صدای شلیک گلوله بیشتر خواهد بود، اعدام را صورت داده و سریعاً از محل متواری شود که این موضوع هم می‌تواند سند دیگری دال بر بومی بودن عنصر داعش باشد. به گونه‌ای که وی قصد دارد اعدام در کمترین زمان صورت بگیرد و از محل دور شود تا مورد شناسایی اتفاقی قرار نگیرد.

جمع‌بندی:

جغرافیای مخابره خبر (شهر خانقین واقع در استان دیالی) نشان می‌دهد که بر خلاف خط و خطوط خبری در داخل و خارج از کشورمان؛ عناصر داعش باگذشت دو سال از پاکسازی دیالی همچنان در این استان از عراق حضور دارند. این حضور به معنای حضور آشکار و مرئی همانند موصل یا نقاط دیگر سوریه نیست بلکه با سناریویی مواجه هستیم که نشان می‌دهد داعش و عناصر آن در قالب زندگی پنهان خود اقدام به انجام انواع و اقسام عملیات‌ها خواهند کرد.

چرا داعش پس از دوسال عضو حشدالشعبی را اعدام کرد؟ +عکس

مساله‌ای که باید مورد نظر قرار گیرد، وجود انواع و اقسام سلاح‌ و مهمات در عراق است. یکی از اصولی که پنهان‌کاری داعش را تحقق می‌بخشد و مجوز هر نوع جنایت در ساعات شبانه‌روز را صادر می کند دسترسی آسان به سلاح و مهمات است و در فاز بعدی «قابلیت اخذ پوشش بومی» در مناطق مختلف عراق توسط عناصر داعش است که در هفته‌های گذشته مطالب و گزارش‌های تحلیلی زیادی در خصوص ورود عناصر بومی داعش در عراق به فاز زندگی پنهان در پایگاه تبیینی، تحلیلی و جریان‌سازی «دیدبان» منتشر شده است.