اختلاف بین مقام‌های ارشد دولت بریتانیا

لیام فاکس وزیر تجارت بین المللی و فیلیپ هاموند وزیر دارایی بریتانیا بر سر مهاجرت و جابجایی نیروی کار آن هم در شرایطی که این کشور در حال خروج از اتحادیه اروپا است، به شدت اختلاف نظر دارند.

بر اساس این گزارش، لیام فاکس در سخنانی تاکید کرده است که هیچ توافقی بر سر مهاجرت آن هم پس از آنکه بریتانیا در مارس 2019 میلادی اتحادیه اروپا را ترک می کند، حاصل نشده است.

در مقابل هاموند روز جمعه در سخنانی گفت: یک توافق جامع و گسترده در کابینه بر سر دوره انتقالی بعد از برگزیت حاصل شده است که بر اساس آن مقررات مربوط به مهاجرت و جابجایی آزاد نیروی کار به مدت سه سال تمدید خواهد شد.

ولی لیام فاکس در مصاحبه با ساندی تایمز تصریح کرد: اگر مذاکراتی درباره این مساله وجود داشته، من در این مذاکرات حضور نداشته ام. من در هیچ مذاکره ای درباره توافق مذکور شرکت نداشتم و از چنین توافقی نیز اطلاعی ندارم.

فاکس در ادامه گفت: در همه پرسی ژوئن 2016 میلادی درباره خروج از اتحادیه اروپا، ما به روشنی اعلام کردیم که کنترل مرزهای ما یکی از چیزهای مهمی است که در این همه پرسی خواستار ان شده ایم و جابجایی آزاد بدون قانون و مقررات به نظر من نوعی عدم پایبندی به این تصمیم خواهد بود.

دیوید جونز وزیر سابق در امور برگزیت نیز تاکید کرد: طرح و برنامه های هاموند برای دوره گذار بسیار خطرناک است. وی قصد دارد با توجه به تضعیف جایگاه ترزا می در انتخابات سراسری ژوئن، مانور بدهد.

در عین حال، جرارد لیونز مشاور اقتصادی بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا در زمانی که شهردار لندن بود، تاکید کرد: یک دوره انتقالی دو ساله بهتر عمل خواهد کرد. یک دوره گذار دو ساله می تواند بسیاری از نگرانی ها را از بین ببرد.