حجاج میهمانان خدا هستند نه سلمان

شهرهای مکه و مدینه وقف همه مسلمانان جهان هستند و نه نظام عربستان سعودی و نه کشوری دیگر نمی‌تواند این دو شهر را قبضه کند.

روزنامه مصری «الشعب» در یادداشتی کوتاه با این مقدمه نوشت: مکه و مدینه در حکم مساجدی هستند که هر مسلمانی در آن‌ها مراسم و آیین‌های خود را از هر ملیتی که باشد، به جای می‌آورد.

این روزنامه به آیه 114 سوریه بقره اشاره می‌کند که خداوند می‌فرماید: «کیست ظالم‌تر از آن کس که نگذارد نام خدا در مساجد برده شود» می‌نویسد: این اقدامی که دولت سعودی در حق حجاج قطری انجام می‌دهد با نص صریح قرآن در تعارض است و کسی که مرتکب چنین کاری شود، حد و حدود خداوند را زیر پا گذاشته و به آن تعدی کرده است.

این روزنامه مصری تأکید می‌کند، حجاج بیت‌الله الحرام مهمان خدا هستند نه مهمان شاه عربستان. در نتیجه نظام سعودی حق ندارد در شیوه‌ای که حجاج برای رفتن به خانه خدا اختیار نموده‌اند، تحقیق و دخالت کند.

در این یادداشت آمده است، در طول تاریخ اسلام چه در گذشته و چه در دوره معاصر حاکمی در بین مسلمانان از جمله آل سعود سراغ نداریم که در طول حکومت خود بر شبهه جزیره عربستان، با متون دینی و شرعی به این شکل زشت مخالفت کند.

این روزنامه با انتقاد از رفتار غیر انسانی حکام سعودی می‌نویسد، این حاکمان به بیماری‌ای شبیه به جنون گاوی مبتلا شده‌اند و چه بسا اندیشه‌های بسته شده آن‌ها با دلارها عقل و هوش را از سر آن‌ها برده است. این حاکمان با تصرفات احمقانه خود همه چیز را نابود می‌کند.

این روزنامه مصری هجمه‌ها و اقدامات 4 کشور عربستان، بحرین، امارات و مصر را به این دلیل دانست که قطر مردم خود را از نظر فکری و مادی تأمین کرده است و این مسئله‌ای است که این شکورها توانستند در برابر آن مقاومت کنند.

لازم به ذکر است بعد از تنش ایجاد شده بین قطر و 4 کشور مذکور، حجاج قطری از حج امسال باز مانند.

وزارت اوقاف قطر اعلام کرد که مقامات سعودی در مورد تأمین امنیت حجاج قطری، ارتباطی برقرار نکرده‌اند و سایت نام نویسی برای آن‌ها مسدود است.