سندرز مقابل ترامپ ایستاد

نام برنی سندرز برای بسیاری از مخاطبان تحولات سیاسی ایالات متحده آمریکا آشناست. سندرز در جریان رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا حضوری فعال داشت. با این حال متعاقب لابی گری های پشت پرده در حزب دموکرات و حمایت سوپر دلیگیت‌ها و نمایندگان ارشد این حزب از هیلاری کلینتون، وی عملا نتوانست در انتخابات درون حزبی دموکراتها بر وزیر امور خارجه اسبق آمریکا غلبه کند. این در حالی بود که نظرسنجی های انتخاباتی نشان می داد اگر سندرز به دور نهایی رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا راه پیدا می کرد و قربانی لابی های پشت پرده در حزب متبوعش نمی شد، می توانست با اختلاف 15 درصد بر دونالد ترامپ غلبه پیدا کرده و راهی کاخ سفید شود.

در هر حال، سندرز از اصلی ترین مخالفان دونالد ترامپ رئیس جمهور فعلی آمریکا محسوب می شود. در دور دوم و نهایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز سندرز علی رغم آگاهی نسبت به اقدامات غیر قانونی سران حزب دموکرات در انتخاب هیلاری کلینتون، از طرفدارانش خواست تا آرای خود را به سود وی به گردش در آورند تا مانع از حضور ترامپ در راس معادلات سیاسی و اجرایی ایالات متحده آمریکا شوند. با این حال برخی هواداران خشمگین سندرز ترجیح دادند از ریاست جمهوری ترامپ در مقابل هیلاری کلینتون حمایت کنند.

برنی سندرز، یکی از دو سناتوری بود که در جریان رای گیری در خصوص تحریمهای ضد ایرانی سنای آمریکا، به این طرح رای منفی داد. سندرز که هم اکنون بیشتر از وی به عنوان سناتوری مستقل یاد می شود، بعد از رأی مخالف به طرح جامع تحریم‌های ایران در صحن مجلس سنا تصریح کرد که دلیل رأی منفی او مخالفت با تحریم‌های ایران بوده و نه تحریم کره شمالی و روسیه. سندرز علنا نگرانی خود را در خصوص رویکرد سلبی ترامپ نسبت به ایران اعلام کرده است.

لازم به ذکر است که سنای آمریکا طرح تحریمهای ایران، روسیه و کره شمالی را با 98 رای موافق به تصویب رسانده است. سندرز و راند پال دو سناتوری بودند که به این طرح رای منفی دادند. آنچه مسلم است اینکه نگرانی های سندرز، نشات گرفته از رویکرد غیر عاقلانه رئیس جمهور فعلی ایالات متحده آمریکا در قبال ایران است. بدیهی است که دونالد ترامپ بابت سیاستهای سلبی خود در قبال جمهوری اسلامی ایران، هزینه های سختی خواهد پرداخت.

او نه تنها در سیاست ورزی خود علیه ایران از اجماع و حمایت جهانی و بین المللی بی بهره است، بلکه برخی شرکای اروپایی واشنگتن نیز در خصوص اتخاذ این روند به کاخ سفید هشدار داده اند. سندرز قبلا نیز در جریان تصویب طرح تحریم ایران، مخالفت خود را با این موضوع اعلام کرده بود. در آن زمان، سندرز اعلام کرد که نگران به خطر افتادن توافق هسته ای (برجام) است.

اظهارات برنی سندرز در مخالفت با سیاستهای ترامپ و از آن مهم تر، مخالفت وی با طرح جدید سنای آمریکا علیه ایران، نشان می دهد که این سناتور آمریکایی نیز تحریمهای جدید ایالات متحده آمریکا علیه ایران را مصداق بارز نقض برجام می داند. بدیهی است که از این پس شاهد مخالفت عینی تر سندرز با سیاستهای ضد ایرانی ترامپ خواهیم بود. این مخالفتها، نه بر اساس دوستی سندرز با ایران، بلکه بر مبنای نگرانی وی از واقعیات جاری در نظام بین الملل شکل گرفته است.

نباید این نکته مهم را فراموش کرد که سندرز همچنان در میان طرفدارانش از محبوبیت خوبی برخوردار است. او رفتار جمعی سناتورهای دموکرات در موافقت با طرح تحریمهای جدید ایران را به تنهایی و با رای مخالف خود به چالش کشیده است. این مسئله، بار دیگر منجر به نگرانی سران حزب دموکرات شده است. افرادی که در عدم راهیابی سندرز به کاخ سفید بیشترین نقش را ایفا کردند.