استقبال دولت ترامپ از سفر صدر به عربستان

 دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا گفته که از سفر «مقتدی صدر»، رهبر جریان صدر عراق به عربستان سعودی استقبال کرده و آنها را تحولی عمده برای ایجاد ثبات در منطقه می‌بیند.

«مقتدی صدر» یکشنبه شب در شهر جده با «محمد بن سلمان» ولیعهد شاه سعودی ملاقات و درباره آنچه «برخی مسائل مورد علاقه دو طرف» خوانده شده، گفت‌وگو کرد. روزنامه سعودی «الشرق‌الاوسط» نوشت سفر او به دعوت رسمی عربستان صورت گرفته است.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا در واکنش به این سفر به پایگاه «نشنال» گفت: «هم عربستان سعودی و هم عراق شریکان قابل‌اعتماد ایالات متحده هستند و ما از روابط مستحکم میان این دو کشور استقبال کرده و حمایت از تلاش‌های آنها در این زمینه و ارتباطاتشان را ادامه می‌دهیم. »

«جیمز جفری»، سفیر سابق آمریکا در عراق و ترکیه، ضمن تکرار ادعاهای بی‌پایه علیه ایران سفر مقتدی صدر را حائز اهمیت دانست و گفت: «[این سفر] خیلی مهم است و نشان‌دهنده این است که سعودی‌ها درک‌ می‌کنند که مهم‌ترین حقیقت در خاورمیانه، گسترش نفوذ ایران است که مهار نشده است. »

عربستان سعودی در حالی ایران را به سیاست‌های توسعه‌طلبانه در منطقه متهم می‌کند که ائتلافی از عربستان از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ کشور فقیر یمن را هدف حملات هوایی قرار داده است. این جنگ که با حمایت اطلاعاتی و لجستیکی دولت آمریکا انجام می‌شود به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر و کشتار بی‌سابقه نظامیان منجر شده و با انتقادات مکرر نهادهای حقوق بشری رو به رو شده است.