موشک‌های یمنی؛ کابوس‌ تمام نشدنی آل سعود

علی‌رغم اینکه رژیم سعودی برای خرید تسلیحات نظامی میلیون‌ها دلار هزینه کرده است؛ اما یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با موشک‌های بالستیک تولید داخلی، عمق استراتژیک این رژیم را هدف حمله قرار می‌دهند.

تداوم شلیک موشک‌های بالستیک از سوی یمنی‌ها نگرانی‌های زیادی برای متجاوزان سعودی فراهم آورده است.  

یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بعد از گذشت چند روز از هدف قرار دادن پالایشگاه نفت سعودی‌ها اعلام کرد که پایگاه هوایی ملک فهد در طائف را نیز با چند فروند موشک بالستیک میان برد از نوع «برکان یک» (آتشفشان یک) هدف قرار داد. موشک‌هایی که تقریبا 900 کیلومتر طی کرده تا به هدف اصابت کنند. حملات موشکی یمنی‌ها درحالی صورت می‌گیرد که عربستان مجهز به سامانه‌های پدافندی ساخت آمریکا است، اما قادر به دفع این حملات نیستند.

در همین خصوص شبکه خبری آمریکایی «سی‌ان‌ان» گزارش داد که علی‌رغم اینکه عربستان سعودی برای سامانه‌های پدافندی آمریکا از جمله «پاتریوت» میلیون‌ها دلار هزینه کرده است، اما موشک‌های یمن صدها کیلومتر مسافت طی و به صورت دقیق به هدف مورد نظر اصابت می‌کنند.

عربستان سعودی نیز برای فرار از این شکست و توجیه آن دست به دامان رسانه‌های دروغ‌پراکنش می‌شود. خبرگزاری رسمی عربستان در گزارشی مدعی می‌شود که یک مبدل برق در نزدیکی پالایشگاه «سامریف» آتش گرفته و این مسئله به دلیل افزایش درجه حرارت آب‌وهوا بوده که این حادثه خسارت جانی و مالی در پی نداشته است.

این درحالی است که شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان به نقل از یک مسئول در وزارت دفاع این کشور گزارش داد که پنتاگون پرتاب موشک بالستیک از سوی انصارالله (حوثی‌ها) یمن به 100 کیلومتری عمق خاک عربستان را رصد کرده است.

وی در ادامه افزود: این موشک بالستیک با قدرت هدف‌گیری بالا بوده و از نزدیکی شهر صعده واقع در شمال یمن پرتاب شده و به نزدیکی منطقه ساحل غربی عربستان بعد از طی مسافتی نزدیک به 930 کیلومتر اصابت کرده است.

این مسئول آمریکایی تاکید کرد که این موشک پرتاب شده نسبت به موشک‌های پرتاب شده دیگر از سوی حوثی‌های یمن از دقت بیشتری برخوردار بوده است.

 یکی دیگر از مسئولان آمریکایی در شبکه خبری سی‌ان‌ان تصریح کرد: شلیک این موشک شگفت‌انگیز بود؛ چرا که مسافتی این موشک طی کرد بیش از مصافتی بود که سایر موشک‌های سعودی‌ها قبل از این طی کرده بودند.

پس با این تفاسیر به نظر می‌رسد که سامانه‌های پدافندی آمریکا که سعودی‌ها مبالغ هنگفتی برای آن‌ها هزینه کرده‌اند در مقابله با موشک‌های بالستیک یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با شکست مواجه شده و معادله‌های جدیدی را ترسیم کرده اند که به یمنی‌ها این اجازه را می‌دهد، خطوط قرمزی برای خود ترسیم کنند تا اگر خطای فاحشی از سعودی‌ها سر زد، ریاض را متحمل هزینه‌های هنگفتی بکنند.

با این وجود آمریکایی‌ها اذعان می‌کنند، سامانه‌هایی که در اختیار سعودی‌ها قرار گرفته است، قادر به دفع موشک‌هایی که از سوی یمنی‌ها به سمت سعودی‌ها شلیک می‌شود، نیستند. این اعتراف از سوی آمریکایی‌ها موجب می‌شود سعودی‌ها دست به معامله‌های زیادی با آمریکایی‌ها برای خرید سامانه‌های جدیدی بزنند که در این صورت آمریکایی‌ها دلارهایی که بوسیله فروش نفت به جیب سعودی‌ها ریخته‌اند، بیشتر می‌توانند بازپس بگیرند.

فراتر از همه اینها استراتژی جدید یمنی‌ها نیز قابل توجه است، چراکه آنها با چندین فروند موشک هدف خود را نشانه می‌روند، نه با یک فروند موشک. علت آن هم این است که اگر سامانه‌های دفاعی قادر به دفع یکی از موشک‌ها شد، سایر موشک‌ها به هدف مورد نظر اصابت کنند. گویا این اقدام یمنی‌ها بهانه‌ای برای آمریکایی‌ها شده است که بیشتر شیر گاوهای سعودی را بدوشند.

به نظر می‌رسد سعودی‌ها امروزه از 2 جهت متضرر شده‌اند؛ یکی اینکه موشک‌های بالستیک شلیک شده از سوی یمنی‌ها ضربات سنگینی به آنها وارد ساخته و کابوسی بی‌پایان برای آنها شده است و دومی هم اینکه سعودی‌ها در دام آمریکایی‌‌ها افتاده‌اند و مجبورند دلارهای بیشتری به جیب آنها بریزند.

عربستان سعودی از فروردین‌ماه‌ سال 96 با تشکیل ائتلافی موسوم به ائتلاف ضد یمن با مشارکت برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس شهروندان بی‌گناه یمنی و تاسیسات حیاتی این کشور را منهدم کرده و 8 هزار شهروند یمنی را به شهادت رسانده و میلیون‌ها نفر را آواره و بی‌خانمان کرده‌اند.