آغاز جنگ داخلی در عربستان سعودی

منابع داخل العوامیه گفتند که اوضاع منطقه که در آن منع تردد اعلام شده بسیار مصیبت بار می باشد.

شاهدان شهر گفتند که مقام های عربستان سعودی مانع جمع آوری اجساد شهدا از خیابان شده اند.

حرکت در این شهر به خاطر استقرار تک تیرانداز در پشت بام خانه های مردم به ندرت می باشد.

منابع حقوقی سعودی گفتند که به بهانه عملیات ارتش در این منطقه، تخلفاتی مانند جلوگیری از رسیدن آتش نشانان و آمبولانس به العوامیه انجام شده است.

یک زن که با دشواری از خانه اش به قطیف رفته است، گفت که 3 روز بدون غذا بود و حی المسوره در العوامیه گلوله باران شده است.

فعالان شبکه های اجتماعی فیلم و تصاویری از العوامیه را قبل و بعد از حمله آل سعود منتشر کردند که نشانه ویرانی در این شهر می باشد.

دهم ماه گذشته نیروهای مخصوص آل سعود به بهانه مخالفت مردم با  تخلیه خانه شان به خاطر اجرای "پروژه های عمرانی" به حی المسوره حمله کردند.    

این مخالفت مردم سبب شهادت 20 نفر شد که با ویرانی گسترده همراه بود، آل سعود با زور سلاح مردم را به تخلیه خانه هایشان وادار ساخت و رژیم سعودی برای مقابله با مردم، نیروهای گارد ملی را به جنگ ضد العوامیه ارسال کرد.

حتی وزارت امور اجتماعی سعودی با انتشار بخشنامه ای مانع کمک رسانی شماری جمعیت های خیریه در القطیف به آوارگان العوامیه شده است و اجازه ایجاد مراکز آوارگان را نداده است.    

شهر شیعه نشین قطیف در استان احساء در شرق عربستان قرار داد و منطقه العوامیه نیز که زادگاه شیخ نمر باقر النمر است در این شهر واقع است.

منطقه شیعه‌نشین عوامیه از حدود شش سال پیش صحنه تظاهرات مسالمت‌آمیز معترضانی است که سیاست‌های سرکوبگرانه ریاض علیه شیعیان این کشور را برنمی‌تابند و خواستار اصلاحات سیاسی و پایان دادن به تبعیض گسترده در عربستان هستند. در جریان سرکوب این اعتراضات تاکنون چندین تن شهید و ده‌ها تن دیگر زخمی و یا بازداشت‌شده‌اند.

رژیم سعودی کارنامه خوبی در زمینه رعایت حقوق بشر ندارد و همواره زیر انتقاد سازمان‌های بین‌المللی حامی حقوق بشر قرار دارد.

حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از جمعیت عربستان را شیعیان تشکیل می‌دهند که عمدتاً در استان الشرقیه ساکن هستند. این استان مهم‌ترین مرکز استخراج نفت در عربستان به شمار می‌آید.