روسیه: تحریمهای جدید اتحادیه اروپا را تلافی می‌کنیم

به نقل از رویترز، وزارت امور خارجه روسیه به رغم تأکید مجدد بر علاقمندی خود به حفظ و توسعه روابط اقتصادی با اتحادیه اروپا علام کرد که این حق را برای خود محفوظ می داند که در صورت وضع تحریمهای جدید این اتحادیه علیه مسکو، تدابیر تلافی جویانه اتخاذ نماید.

گفتنی است که اتحادیه اروپا روز جمعه سه شخصیت حقیقی روسیه از جمله «آندری چِرِزوف» معاون وزیر انرژی و سه شرکت روسی را به اتهام تحویل توربینهای بخار ساخت شرکت زیمنس به شبه جزیره کریمه مورد تحریم قرار داد.

وزارت امور خارجه روسیه نیز در واکنش به این تحریمها با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: «مسئولیت این تصمیم از جمله هزینه های احتمالی آن برای شرکت زیمنس و سایر شرکتهای آلمانی و اروپایی که با روسیه همکاری می کنند، بطور کامل بر دوش اتحادیه اروپا و دولت آلمان است».

شایان ذکر است که تحویل توربینهای بخار شرکت زیمنس به شبه جزیره کریمه از سوی روسیه ناقض تحریمهای کنونی اتحادیه اروپاست؛ تحریمهایی که در واکنش به الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه وضع شدند و شرکتها و بنگاههای تجاری را از انجام هرگونه معامله با روسیه منع کردند.

افزون بر این، شرکت زیمنس نیز ادعا می کند شواهدی در دست دارد که نشان می دهد چهار توربین تحویلی این شرکت برای پروژه ای در جنوب روسیه بطور غیرقانونی به شبه جزیره کریمه منتقل شده است.