به گزارش ایربا، به نقل از منابع خبری، به رغم اینکه سیاسیون به ظاهر به آزادی بیان اهمیت میدهند، اما در بزنگاهها دولتمردان خلاف گفتههای خود عمل میکنند. حالا دادگاهی در ترکیه ۱۳ نفر از روزنامهنگاران این کشور را به اتهام تلاش برای سرنگونی حزب حاکم در میان انتقادهای شدید بینالمللی محاکمه کرد. در این بین محاکمه دو نفر از این دو روزنامهنگار با انتقادات بسیاری مواجه شده است. احمد شیک و ندیم شنر که به دلیل فعالیتهای روزنامهنگاری تحقیقی خود سرشناس هستند، مورد محاکمه قرار گرفتهاند. اتهام این دو تلاش برای تضعیف دولت از طریق چاپ مقالات انتقادی است. این دو از ۹ ماه پیش در بازداشت به سر میبرند.

در این میان مقاله‌های احمد شیک در روزنامه‌های پرشمارگانی همچون «حریت» و «جمهوریت» چاپ می‌شد و خوانندگان بسیاری داشته است. مطالبی انتقادی که عمدتا نوک تیز این انتقادات متوجه حزب حاکم عدالت و توسعه می‌شده است. این روزنامه‌نگار که فارغ‌التحصیل دانشگاه استانبول است، سابقه همکاری با رویترز را هم در کارنامه کاری خود دارد. «ندیم شنر» دیگر روزنامه‌نگار در بند نیز از جمله روزنامه‌نگاران باسابقه ترکیه است که سابقه همکاری با روزنامه‌ای همچون «ملیت» را در کارنامه کاری‌اش دارد. هواداران این دو روزنامه‌نگار می‌گویند آنان به دلیل تحقیق در مورد جنبش وابسته به فتح‌الله گولن که به دولت رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر این کشور نزدیک است، بازداشت شده و مورد محاکمه قرار گرفته‌اند.

این در حالی است که هواداران این جنبش می‌گویند آنها تنها با الهام گرفتن از دیدگاه‌های فتح‌‌الله گولن که مروج اسلام اهل مدارا و متکی بر نوع دوستی، اخلاق، سخت‌کوشی و آموزش است، با یکدیگر همکاری می‌کنند.

گروههای حقوق بشری نیز میگویند تعداد روزنامهنگاران زندانی در ترکیه، بیش از هر کشور دیگری است. بیشتر این افراد هم به عضویت در سازمان مخفی ارگنکن متهم هستند. ارگنکن نامی است که در ترکیه به یک سازمان لاییک ملیگرای افراطی داده شده که با ارتش و نیروهای سکولار ترکیه در ارتباط است. گفته میشود اعضای ارگنکن ادعاهایی مبنی بر اینکه هواداران جنبش گولن در بخشهایی از پلیس و نهادهای قضایی ترکیه نفوذ کردهاند، مطرح کردهاند. سال گذشته یکی از روسای پلیس که کتابی درباره این موضوع نوشته بود، به زندان افتاد. همزمان با دستگیری روزنامهنگاران در ترکیه، دستگاه قضایی این کشور عدهای از فعالان و وکلای کرد را هم دستگیر کرده است. اتهام این افراد همکاری با پ.ک.ک اعلام شده است. در میان دستگیرشدگان وکیل عبدالله اوجالان، رهبر پ.ک.ک، نیز دیده میشود.