تلاش شاهزاده های سعودی برای حذف محمد بن سلمان

 روزنامه پراودا که یکی از قدیمی ترین روزنامه های روسی است در گزارشی تأکید کرده که حکومت آل سعود در عربستان شاهد خطرناک ترین دوران خود در تاریخ تأسیس این حکومت است و نمی توان به راحتی درباره آینده این کشور اظهار نظر کرد.

این روزنامه تأکید کرده که کشورهای صادر کننده نفت با حالت بی ثباتی بی سابقه ای دست و پنجه نرم می کنند که یکی از آنها عربستان است که در شرایط فعلی با چالش های عمده ای روبه رو شده و ممکن است چند ماه آینده پر تنش ترین ماه ها در تاریخ معاصر عربستان باشد.

بر اساس این گزارش، تعداد زیادی از اعضای خاندان سلطنتی در عربستان خواستار کنار گذاشتن «محمد بن سلمان» شاهزاده جوان و ولیعهد این کشور هستند که با حمایت پدرش «ملک سلمان» موفق شده به سرعت در رده بندی قدرت رشد کند و تقریبا به صورت مطلق کنترل ارتش و اقتصاد این کشور را به دست بگیرد.

روزنامه پراودا نوشته که جنگ عربستان در یمن و ادامه تنش ها در مناطق شرقی این کشور از عوامل اصلی بدتر شدن اوضاع برای عربستان است. بر اساس این گزارش، جنگ یمن اولین آزمایش غیر موفق بن سلمان بوده زیرا حمله به یمن به دستور او که وزیر دفاع عربستان است صورت گرفت و ادامه دار شدن آن بدون اینکه نتیجه قابل توجهی برای عربستان داشته باشد، انتقادهای زیادی را برای این شاهزاده به همراه داشته است.

این روزنامه روسی ادعا کرده که همه نیروهای ارتش عربستان این جنگ را تأیید نمی کنند زیرا هزینه های گزافی به عربستان تحمیل کرده و در آخرین مورد نیز ریاض مجبور شده تجهیزات نظامی و جنگ افزارهای زیادی از ایالات متحده خریداری کند.

در ادامه این گزارش آمده که دیدگاه تروریستی در بسیاری از جوانان سعودی ریشه کرده است و به همین دلیل ولیعهد عربستان نمی تواند در آینده احساس امنیت کامل داشته باشد. اما درباره منطقه شرقی این کشور که اغلب ساکنان آن را شیعیان تشکیل می دهند روزنامه پراودا نوشته که این منطقه هم چالشی برای آینده عربستان به شمار می رود زیرا مردم آن با سرکوب فراوان مواجه شده اند.

این روزنامه نوشته که عربستان شانس کمی برای کاهش تنش در این منطقه دارد و به نظر می رسد که قرار است تنش میان ریاض و تهران و دوحه تشدید شود به همین دلیل و برای مقابله با چالش های داخلی عربستان تلاش می کند که ساز و کار نهادهای امنیتی را بازبینی کند و از تأثیر قبیله های رقیب در این نهادها بکاهد اما هنوز این تلاش ها نتیجه بخش نبوده است.