جنگ سوریه پایان یافته است!

بثینه شعبان مشاور بشار اسد رئیس جمهور سوریه تصریح کرد: از سرگیری فعالیت نمایشگاه بین المللی دمشق نمادی است که از مسیر نظامی و سیاسی بحران سخن می گوید.

وی افزود: از نظر ما، برگزاری نمایشگاه حاوی این پیام است که جنگ پایان یافته و دوران سازندگی آغاز شده است.

شعبان گفت: ما در آغاز مسیر بازسازی سوریه هستیم.

وی در اشاره به دشمنان سوریه تصریح کرد: ما با از سرگیری فعالیت این نمایشگاه طرح آنها را به شکست کشاندیم اما این بدان معنا نیست که ما کلا پیروز شده ایم. پیروزی به معنای جانفشانی های بیشتر است.

وی تصریح کرد: آزادسازی حلب نقطه عطف مهمی در سطح آگاهی و بینش سوری ها بود.

شعبان درباره این گفته استفان دی میستورا نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه که ماه سپتامبر آینده شاهد آغاز تحولات ویژه ای در بحران سوریه خواهد بود، تصریح کرد: این تحول عملا انجام شده است. ارتش سوریه و هم پیمانانش از زمان آزادسازی حلب از دست تروریست ها این تحول را تحمیل کردند.

وی افزود: نتایج سیاسی که دو ماه آینده بروز خواهد کرد؛ چیزی نیست جز بازنگری در محاسبات، زیرا سوریه پایداری کرد و ارتش سوریه تروریسم را بیرون راند و به از بین بردن نهایی آن ادامه می دهد.

وی در پاسخ سوالی درخصوص وجود تحول یا تغییری در مواضع برخی جریان های مخالف گفت: این امر بخشی از تحولات منطقه ای و بین المللی است که مبتنی بر تحول و تغییرات میدانی در صحنه نبرد است. این امر نشانه ای از مرحله جدید جنگ علیه سوریه است. این مرحله همان مرحله پیش از مرحله نهایی است. شعبان در عین حال گفت: نمی توان به همه مخالفان با یک عینک نگاه کرد.

مشاور بشار اسد گفت: جنگ علیه سوریه جهان را تغییر داد. این امر همراه با کاهش قدرت غرب و سلطه اش از یک سو و اوج گیری روسیه، چین، هند، برزیل و ایران از سوی دیگر بود. اما آنچه در این صحنه دیده نمی شود، تکامل جهان عرب است.

وی درباره جنایت های روزانه ائتلاف تحت فرماندهی آمریکا علیه غیرنظامیان سوری در شهرهای رقه و دیر الزور گفت: آمریکا در تلاش برای ارعاب ساکنان و کوچاندن آنها است تا بستری برای تقسیم یا به اصطلاح ایجاد فدرالسیم در سوریه بیابد.

شعبان تاکید کرد: حضور آمریکا نامشروع است و ملت سوریه یک ملت واحد است که آمریکا نخواهد توانست هرگونه تقسیم یا فدرالیسمی را بر آنها تحمیل کند. سیاست های آمریکا یا ناشی از نادانی یا ارزیابی نادرست است.

وی تاکید کرد: همانطور که تروریسم را بیرون راندیم، با هرگونه حضور نامشروع در خاک خود خواه از سوی آمریکا باشد یا ترکیه مبارزه خواهیم کرد. این امر از جمله چالش هایی است که در زمان مناسب و به شیوه مناسب با آن مقابله خواهیم کرد.

وی گفت: آمریکا از نظر بنیادی قادر به ورود به نبردی که قبلا داشت، نیست. تصمیم این کشور برای قطع حمایت مالی از مخالفان و هماهنگی با روسیه درخصوص مناطق کاهش تنش به منظور پایان دادن به جنگی است که به سوریه تحمیل کرد.

وی درپاسخ به سوالی درباره شهر ادلب گفت: گفت وگو درخصوص ادلب ادامه دارد و قرار است باوجود برخی دشواریها به خاطر وجود شمار زیادی از تروریست های مورد حمایت ترکیه در این شهر، چهار مناطق کاهش تنش وجود داشته باشد.

مشاور اسد تاکید کرد: سوریه تلاش های ترکیه برای مشروعیت دادن به حضورش در سوریه را با طرح این ادعا که یکی از سه کشور تضمین کننده اجلاس آستانه است، به طور قاطع رد می کند.

شعبان تصریح کرد: مواضع عربستان و قطر در قبال سوریه تغییری نکرده است.