تصمیم پنتاگون درباره بمب های آمریکا در عراق

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) قصد دارد اهداف حمله در موصل را در مکان هایی که بمب های آمریکا منفجر نشده اند از حالت طبقه بندی خارج کند. این اطلاعات در چارچوب بخشی از تلاشی طولانی و بالقوه خطرناک استفاده خواهد شد تا موصل که محل هشت ماه درگیری میان داعش و ائتلاف تحت رهبری آمریکا بوده است، دوباره قابل زندگی شود.

بر این اساس، ژنرال استیون تاون سند Townsend فرمانده عملیات ضد داعش در سوریه و عراق روز پنجشنبه گفت به دنبال راهی برای لغو تحریم های دیرینه ای است که اطلاعات دقیق مربوط به بمب های منفجر نشده را به مدت بیست و پنج سال، مخفی نگه می‌دارد.

گروههای مدافع حقوق بشر و کارشناسان خنثی سازی مهمات مستقر در غرب موصل گزارش داده اند این شهر مملو از تله های انفجاری و بمب های دست ساز باقیمانده از جنگجویان داعش است. علاوه بر این، دهها و احتمالا صدها بمب عمل نکرده وجود دارد که هواپیماهای آمریکایی آنها را پرتاب کرده اند.

دیوید جانسون، معاون رئیس موسسه «عملیات جهانی جانوس» که با آمریکا در خصوص پاکسازی مهمات همکاری می کند گفت:« داعش از کارگذاشتن بمب های دست ساز به عنوان سامانه ای تسلیحانی برای دشوارتر کردن بازگشت عراقی ها به خانه هایشان استفاده کرد. جنگجویان داعش، به شکلی در غرب موصل تله های انفجاری کار گذاشته‌اند که افرادی در حرفه ما هرگز قبلا شاهد آن نبوده اند.

بر خلاف بمب های دست ساز و تله های انفجاری که جنگجویان داعش از خود باقی گذاشته اند، پیدا کردن مهمات منفجر نشده آمریکا زمانی که این کشور اطلاعات مربوط به محل پرتاب این مهمات را به کارشناسان خنثی سازی ارائه دهد آسانتر خواهد بود. ائتلاف تحت رهبری آمریکا که با داعش می جنگد برای آزادی شهر موصل هزاران بمب روی این شهر ریخته است.

پنتاگون معمولا تمایل ندارد جزئیاتی را که طراحان نظامی، آنها را «عملیاتی» می دانند فاش کنند و محل مهمات منفجر نشده آمریکا هم در این تعریف قرار می‌گیرد؛ اما ژنرال تاون سند روز پنجشنبه تاکید کرد پیدا کردن راهی برای دور زدن این روند بیست و پنج ساله خارج شدن اطلاعات از حالت طبقه بندی شده، ضروری است.