ژنرال پرشینگ الگوی ترامپ در سرکوب

در تازه ترین حمله تروریستی از سوی سربازان خاموش داعش (گرگ های تنها) در بارسلونای اسپانیا، سیزده نفر کشته و تعداد زیادی زخمی شدند.

البته چند حمله دیگر همزمان انجام گرفت. اسپانیا در بهت فرو رفته بود که ترامپ در نقش منجی جهانی، توئیتی را در حساب کاربریش قرار داد: «بررسی کنید و ببینید که ژنرال پرشینگ آمریکایی در زمانی که تروریست‌ها دستگیر می‌شدند، با آنها چه کار می‌کرد. دیگر هیچ "تروریست افراطی اسلامی" به مدت ۳۵ سال وجود نداشت.» 

ترامپ با این توئیت به دنبال ارسال این پیام بود که باید به روش ژنرال پرشینگ با افراط گرایی برخوردی سخت و خشن داشت.

اما ژنرال پرشینگ که بود. فرمانده حمله به مسلمانان فیلیپین بود که علیه استعمار تضعیف شده اسپانیا، قیام کرده بودند. آمریکا به سرعت جایگزین اسپانیا شد و به سرکوب موروها (مسلمانان فیلیپین) اقدام کرد.

ژنرال پرشینگ هر قبیله ای که اطاعت نمی کرد به شدت سرکوب می کرد و از قتل عام زنان و کودکان ابایی نداشت. طی سال‌های ۱۸۹۸ تا ۱۹۴۶ که فیلیپین تحت استعمار آمریکا قرار داشت آمریکا با اعزام مبلغانی تحت عنوان پیام‌آوران صلح و نیز با گسترش حضور نظامی خود در فیلیپین و ایجاد پایگاه‌های دریائی و هوائی مهم مانند پایگاه دریائی سوبیک در اولونگاپو و پایگاه هوائی کلارک با ۹۰۰۰ پرسنل آمریکائی که همگی در جزایر لوزان قرار دارند و نیز منصوب کردن دست نشاندگان خود مثل فردیناند مارکوس در سال ۱۹۶۵ تلاش گسترده‌ای را در سرکوب مبارزات رهائی‌بخش مسلمانان آن کشور به خرج داد.

ژنرال پرشینگ همچنین از فرماندهان عالی رتبه جنگ اول جهانی بود و یکی از خصلت های بارزش، حمله سریع و قاطع همراه با پیامدی پرهزینه بود.

سوال اساسی این است که ترامپ چه هدفی را از برجسته کردن ژنرال پرشینگ دنبال می کند؟

۱ ـ سریع و قاطع حتی با هزینه فراوان

این روش و خصلت در جنگ اول جهانی توسط پرشینگ اجرا شد اما کاربرد امروزش تنها در بحران خاورمیانه و بحران کره شمالی، مدنظر است.

 در قرن بیست و یکم، حمله به افغانستان و عراق و شش هزار میلیارد هزینه و رشد افراط گرایی تنها نتیجه جنگ طلبی بوش پسر بوده است.

بحران کره شمالی اگر به جنگ ختم شود هزینه آن فاجعه بار برای تمام جهان است.

ترامپ به دنبال توجیه حرکتی نسنجیده برای رسیدن به هدفش است. حمله ای که قاطعیت آن ملاک است و هزینه آن هرچند بالا باشد، نتیجه بخش است.

۲ ـ سرکوب مسلمانان با نگاه نژادپرستانه

ژنرال پرشینگ در مقابل قیام مسلمانان با وحشی گری (عمل هر استعمارگری در برابر قیام های ضد استعماری) همه آنها را سرکوب کرد. حس برتری جویی در تمامی استعمارگران سال ها مشهود بوده است. در نگاه یک استعمارگر، مردم مستعمرات، بردگانی هستند که اربابان آنها تنها منجی ایشان هستند.

این نگاه از بالا در رفتار ترامپ کاملا مشهود است. وی حتی به شهروندان آمریکایی مهاجر، نگاهی نژادپرستانه دارد. در این نگاه اگر هر چقدر انسان بی گناه کشته شود، هیچ ابایی ندارد زیرا هدف، وسیله را توجیه می کند. هدف نظمی است که ناظم( ترامپ) برقرار کند.

به نظر ترامپ، آمریکا قدرت سابق را از دست داده است و باید به همه جهان بفهماند که آقای دنیا کیست.

۳ ـ اسپانیا دروازه ورود مسلمانان به غرب

 این حمله تروریستی در اسپانیا اتفاق افتاده است؛ کشوری که مسلمانان توانستند فتح کنند و وارد اروپا شوند. ترامپ با توجه به این دروازه ورود، معتقد است که باید همانند پرشینگ، مسلمانان را سرکوب کرد تا را افراط گرایی بسته شود. همانگونه که در فیلیپین ۳۵ سال، قیامی شکل نگرفت. تنها راه جلوگیری از تروریسم سرکوب شدید مسلمانان است و باید از همان دروازه که وارد شدند، سرکوب شوند و به عقب برگردند.

ترامپ در اوهام قبل از جنگ اول جهانی و دوران استعمار قدیم سیر می کند. تاریخ را نخوانده و تنها چیزی شنیده است.

وضعیت بحرانی امروز مسلمانان نتیجه همان استعماری است که همیشه این مردم را عقب نگه داشته است تا به اهداف استعماری خود برسند.

ترامپ راهی را می رود که سلفش، بوش پسر، می خواست کشورهای اشغالی را یک شبه دموکراتیک کند. ترامپ امروز به جای اینکه راه حل باشد، تبدیل به مشکلی حاد هم برای جامعه جهانی و هم جامعه داخلی خود آمریکا شده است.

گروه های افراطی نژادپرست که برای سالها رهبری در سطح عالی نظام سیاسی آمریکا نداشتند، امروز پیدا کرده اند. رشد افراط گرایی تنها در خاورمیانه نیست بلکه در اروپا و آمریکا در حال سرازیر شدن است.

تنها نجات جهان همان اجماع رهبران جهان علیه افراط گرایی بدون بازی های سیاسی است. اگر عربستان عضو حقوق بشر سازمان ملل است، پس اشکالی در ساختار سازمان ملل وجود دارد.