تمسخر عربستان در ایمیل‌های افشاشده سفیر امارات در آمریکا

«یوسف العتیبه»، سفیر امارات در واشنگتن، از چندی پیش درگیر رسوایی هک شدن ایمیل‌هایش به دست گروهی از هکرها تحت عنوان «افشاگری‌های جهانی» شده است.

ایمیل‌های العتیبه در ماه ژوئن هک شد و بخش‌هایی از آن که مسائل امنیتی امارات متحده عربی را شامل می‌شوند، در حال انتشار عمومی هستند. در ایمیل‌های افشا شده، شواهدی دال بر لابی امارات با کمپانی‌های تسلیحاتی و تامین کردن منافع آمریکا در منطقه وجود دارد.

آخرین مورد افشا شده از ایمیل‌های سفیر امارات در واشنگتن مربوط به مکاتبات وی با همسرش است که در آن قانون تصویب شده در عربستان در سال 2008 مبنی بر ممنوعیت اهدای گل رز در روز ولنتاین، به تمسخر گرفته شده است.

العتیبه با اشاره به این قانون برای همسرش نوشته است: همه‌شان در عربستان دیوانه هستند.

سفیر امارات در واشنگتن ایمیل‌های دیگری نیز داشته است که در آن به اظهار نظر درمورد عربستان پرداخته، به عنوان مثال در یکی از ایمیل‌ها گفته: امارات با عربستان بیش از هر کشور دیگری تاریخ مشترک بد داشته است. عربستان و امارات حدود 200 سال با یکدیگر بر سر وهابیت در جنگ بودند. ما با هیچ کشوری دیگری به اندازه عربستان، گذشته متشنج نداشتیم.

ایمیل‌های العتیبه در حالی منتشر می‌شود که امارات متحده و عربستان، در ظاهر متحدان نزدیک یکدیگر هستند و هر دو کشور روابط دیپلماتیک خود را با قطر از 5 ژوئن قطع کرده‌اند. امارات حتی یکی از متحدان عربستان در ائتلاف نظامی علیه یمن است.

سه‌شنبه هفته گذشته نیز بخش دیگری از ایمیل‌های العتیبه فاش شده بودند که نشان می‌داد سعودی‌ها قصد دارند به جنگ یمن پایان دهند.

ایمیل های افشا شده سفیر امارات عربی متحده در آمریکا نشان می دهد محمد بن سلمان ولیعهد عربستان، در بهار امسال به دو چهره بانفوذ سیاست خارجی در واشنگتن گفته است که می خواهد جنگ یمن پایان یابد.