زد و خورد لفظی رهبران آلمان و ترکیه

 اظهارات روز جمعه «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه، در مورد انتخابات ماه سپتامبر آلمان و درخواست وی از ترک های مقیم این کشور برای رای دادن به نفع سه حزب اصلی آلممان ها با واکنش مقامات برلین مواجه شده است.

در همین رابطه «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان در جریان سخنان روز شنبه خود در اجتماع حزبی در «هرفورد» آلمان با اشاره به اظهارات مداخله جویانه اردوغان در توصیه به شهروندان ترک تبار آلمان مبنی بر بایکوت ائتلاف حاکم آلمان و رای ندادن به ۳ حزب ائتلافی این کشور گفت: همه شهروندان آلمان از جمله شهروندان ترک تبار آزادند به هر کسی که می خواهند رای بدهند و دولت برلین مداخله در این موضوع را تحمل نخواهد کرد.

اردوغان روز جمعه در سخنانی با اشاره به دشمنی ائتلاف حاکم بر آلمان با دولت ترکیه، از شهروندان ترک تبار ساکن آلمان خواست تا به ۳ حزب حاکم دموکرات مسیحی، سوسیال مسیحی و حزب سبز آلمان رای ندهند تا این احزاب به دلیل خصومت و دشمنی با ترکیه تنبیه شوند.

«استفان سیبرت» سخنگوی صدر اعظم آلمان نیز در صفحه توییت خود با اعتراض به سخنان اخیر اردوغان نوشت: ما از کشورهای خارجی می خواهیم در امور داخلی ما دخالت نکنند.

علاوه بر مرکل، «زیگمار گابریل» وزیر امور خارجه آلمان، مداخله رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در مبارزات انتخابات پارلمانی آلمان را محکوم کرد و اظهارات اردوغان را مداخله آشکار در امور داخلی برلین خواند.

وزیر امور خارجه آلمان که از حزب سوسیال-دموکرات آلمان است، در گفتگویی با نشریات داخلی این کشور گفت: این یک دخالت استثنایی در حاکمیت کشور ماست. این مداخله اردوغان در مبارزات انتخاباتی نشان می دهد که وی می خواهد پیش از انتخابات ۲۴ سپتامبر مردم را رو در روی یکدیگر قرار دهد.

اما در واکنش به این اظهارات ردوغان خطاب به زیگمار گابریل گفت: «حد خود را بدان!»

اردوغان گفت: «او حد خود را نمی‌داند. تو چه کسی هستی که درباره رییس‌جمهوری ترکیه سخن بگویی؟ حد خود را بدان. او سعی دارد به ما درس بدهد. چند سال است که وارد سیاست شدی؟»

روابط دوجانبه آلمان و ترکیه پس از کودتای نافرجام سال گذشته در ترکیه رو به سردی گذاشت. دولت برلین نسبت به سیاست های حزب حاکم ترکیه پس از کودتای نافرجام و تسویه ادارات و نهادهای ترکیه از وجود مظنونان به ارتباط با کودتاگران، انتقاد کرده است.

در جریان همه پرسی تغییر قانون اساسی ترکیه نیز دولت آلمان به وزرای ترکیه برای شرکت و سخنرانی در گردهمایی های ترک تباران ساکن آلمان مجوز نداد. این مساله سبب شد موضع دولت ترکیه نسبت به آلمان تغییر کرده و دولت ترکیه به مقامات آلمانی اجازه بازدید از نیروهای آلمانی مستقر در جنوب ترکیه را نمی دهد.

گفتنی است «جم اوزدمیر» سرلیست ترک تبار حزب سبزهای آلمان نیز به سخنان اردوغان واکنش نشان داده و این سخنان را محکوم کرده است.

بیش از ۳ میلیون شهروند آلمان ترک تبار هستند. این شهروندان از سال های دهه ۱۹۶۰ به بعد به منظور کار در آلمان غربی وارد این کشور شده و هم اینک به یکی از بزرگ ترین اقلیت های مهاجر به آلمان تبدیل شده اند.