کشتار عمدی غیرنظامیان برای استقرار داعش در افغانستان

 بزرگان اقوام شهرستان «شینواری» ولایت ننگرهار در دیدار با حامدکرزی رئیس‌جمهور سابق این کشور گفتند که مقامات حکومت وحدت ملی به مشکلات آنها توجهی ندارند.

بزرگان قومی با بیان مشکلات مردم در شرق افغانستان تصریح کردند: آمریکایی‌ها به بهانه داعش مردم غیرنظامی را می‌کشند تا آنهایی که در روستاها مانده‌اند نیز فرار کنند و زمینه استقرار این گروه تروریستی در شهرستان شینواری فراهم شود.

آنها اظهار کردند که فرمانده پلیس و فرماندار «شینواری» نیز از آنها خواسته‌اند تا این شهرستان را برای به اصطلاح عملیات‌های نظامی تخلیه کنند اما زمانی که آنها خانه‌های خود را ترک کردند و در مساجد و درمانگاه‌ها پناه گرفتند باز هم هدف حملات جنگنده‌های آمریکایی قرار می‌گیرند.

 

چندی قبل نیز بزرگان اقوام شهرستان شینواری در نشست خبری خواستار توقف بمباران‌ هوایی آمریکا شده بودند، آنها برگزاری لویه جرگه را راه حل بحران جاری این کشور اعلام کردند.

پیش از این، جنگنده‌های آمریکایی 16 غیرنظامی را در شهرستان «هسکه‌مینه» هدف قرار دادند اما فرماندهی نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان مدعی شد که افراد کشته‌شده جنگجویان داعش بودند.

کشتار غیرنظامیان در شرق افغانستان به بهانه مبارزه با داعش توسط آمریکا و چشم‌پوشی حکومت وحدت ملی از این موضوع، استعفای مشاور اشرف غنی در امور فرهنگی را نیز به همراه داشت.

با این حال نیروهای آمریکایی در شرق افغانستان متهم به همکاری و حمایت از گروه تروریستی داعش هستند.