بشار اسد: از امام خامنه‌ای تشکر می‌کنم

بشار اسد رئیس جمهوری سوریه امروز یکشنبه در سخنانی در جمع کارکنان وزارت خارجه در دمشق، اعلام کرد که کشورش همیشه هدفی برای دشمنان بوده است.

او با اشاره به جنگ نرم، اشاره کرد که سوریه همزمان که درگیر جنگ میدانی سخت است، هدف جنگ‌های دیگر دشمنان خود نیز هست.

به گفته بشار اسد، سوریه در طول تاریخ همیشه هدف بوده و هر کس بر آن مسلط شود، به معنای تسلط بر کل خاورمیانه است.

اسد گفت، برای همین غربی‌ها دوست ندارند که کشورهایی مانند ایران یا سوریه مستقل باشند و خلاف نظر آنان اقدام کنند.

بشار اسد در خصوص سلطه غرب بر منطقه گفت: اکنون غربی‌ها احساس می‌کنند که برخی می‌خواهند در مسائل سیاسی مشارکت داشته باشند. غرب امروز دچار درگیری موجودیتی شده و ضعف اعتماد به نفس شده است. خیلی از کشورهای غربی به ظاهر با نظام‌های دموکراتیک اداره می‌شوند، اما در حقیقت لابی‌هایی مانند لابی قدرت بر این دولت‌ها سلطه دارد... برای نمونه در آمریکا رئیس جمهور تصمیم ساز [اصلی]نیست. نظام سیاسی در آمریکا در حکومت‌داری با رئیس جمهور شریک نیست بلکه به او حاشیه‌ای برای فعالیت می‌دهد.

اسد با اشاره به آنچه گفت، به نقش کشورهای عربی اشاره کرد و گفت: نقش کشورهای عربی در مسائل سیاسی بین‌المللی صفر است.

رئیس جمهور سوریه با بیان اینکه دشمنان سوریه تاکنون در تحقق هدف اصلی خود که براندازی سوریه بود شکست خورده‌اند گفت. زمانیکه ما از شکست طرح غرب در سوریه صحبت می‌کنیم، به معنای این نیست که ما پیروز شده‌ایم. ما هم به طور کامل پیروز نشده‌ایم، اما نشانه‌های پیروزی به چشم می‌خورد. نشانه پیروزی یک چیز است و خود پیروزی چیزی دیگر. دشمنان هیچ وقت فکر نمی‌کردند که سوریه ویران شود، اما سوریه ویران شد. انان فکر می‌کردند که سوریه را سالم تحت سیطره خود می‌گیرند، اما آنان در این هدف تاکنون شکست خورده اند.

 

بشار اسد با اشاره به مقاومت کشورش در مقابل طرح غربی تأکید کرد که «طرح غرب تاکنون در سوریه شکست خورده است». او افزود که هزینه مقاومت بسیار کمتر از هزینه تسلیم شدن [در برابر طرح‌های غربی]است... امروز آنچه در منطقه در جریان است، در حقیقت خطر گیوتین برای سر همه در منطقه است.

او با اشاره به نقش مردم در پایداری سوریه گفت که اگر جامعه در ماهیت طبیعی خودش غیرطائفی (و غیرفرقه‌گرا) نبود، سوریه نمی‌توانست تا الان پایداری کند و مدت زمان خیلی زودتر از این سقوط کرده بود... این ماهیت جامعه است که نقش اصلی را در ایستادگی دارد و در کنار واقعیت‌های کنونی میدانی، سبب شده است که موضع برخی کشور‌ها یا دولت‌ها ولو جزئی تغییر کند هر چند که متقاعد به حق سوریه نباشند، اما به هر حال تغییر را ایجاد کرده است. البته این تغییر به معنای تغییر سیاست دولت‌ها محسوب نمی‌شود.

اسد با بیان اینکه سوریه از ابتدا با تروریسم مبارزه کرده و خواهد کرد، گفت: هدف ما مبارزه با تروریسم است و این اساس همه اقدامات ماست...، اما زمانیکه که ارتش سوریه در مکانی موفقیت‌هایی به دست می‌آورد، بسرعت در رسانه‌ها می‌شنویم که برخی فریادشان به بهانه حقوق بشر بالا می‌رود تا در حقیقت فرصتی برای گروههای مسلح فراهم آورند تا صفوف داخلی خود را مرتب کنند... جنگ رسانه‌ای و روانی که علیه سوریه در سالهای گذشته علیه سوریه اجرا کردند، نتوانسته است که ما را بترساند یا مسیر ما را منحرف کند.

او با اشاره به موضع معارضان، فاش کرد که در هر جلسه‌ای که با معارضان [خارج‌نشین]برگزار شده، این گروههای مزدور همیشه منافع کشورهای حامی خود را را مطرح کرده‌اند... بعد از این همه سال [از بحران]ما این شخصیت‌ها و افراد را شناخته‌ایم و برای همه روشن شده است که این افراد صرفا آلت دست هستند.

اسد گفت: برای همه روشن شده است که این افراد [معارض خارج‌نشین]مثل ابزار و ادوات پزشکی هستند که تا ازشان استفاده شد، در سطل زباله انداخته می‌شوند. اما این‌ها یک فرقی با این ابزار دارند و آن اینکه ابزار استرلیزه است، اما این‌ها آلوده اند.

اسد در ادامه با اشاره به اینکه برخی اشتباهات وجود دارد تأکید کرد که برخی می‌گویند انقلاب شکست خورده است، اما من طبعا انقلاب آنان منظورم نیست. انقلاب برای ماست؛ منظورم انقلاب ارتش سوریه علیه تروریسم است که پیروز شده... آنان [معارضان]اسم خودشان را انقلابی میگذارند، اما باید گفت: انقلابیون واقعی، نخبگان ملی، انسانی و اخلاقی هستند. شما آشغالی بیش نیستید.

رئیس جمهوری سوریه ورود معارضان و غربی‌ها به مذاکرات «آستانه» را پوششی برای ادامه اقدامات تروریستی گروههای مسلح در سوریه دانست و با اشاره به نقش ترکیه در این مذاکرات گفت، این مذاکرات به اردوغان در حقیقت نقش و مشروعیت می‌دهد.

اسد با بیان اینکه «اردوغان هنوز در حمایت از تروریسم در سوریه نقش دارد»، تأکید کرد: اردوغان «گدای سیاسی» است و، چون توازن خود را در ترکیه از دست داده است، به دنبال نقشی سیاسی می‌گردد. یکی از دلایل باقی ماندن اردوغان، نقش تخریبی او در سوریه است... ترکیه هنوز در حمایت از تروریسم در سوریه نقش دارد.

اسد با اشاره به توافق کاهش تنش تأکید کرد که ارتش به هر نقضی پاسخ خواهد داد و هر کجا که ارتش سوریه در مبارزه با تروریسم پیشرفتی می‌کند، هواپیماهای ائتلاف آن را هدف می‌گیرند.

رئیس جمهوری سوریه با اشاره به وضعیت کنونی در عرصه سیاسی گفت: اکنون برخی کمیته‌ها برای آشتی ملی شکل گرفته و کمترین خواسته ما خروج تروریست‌ها است و هر چیزی کمتر از این نامش مصالحه و آشتی ملی نیست.

بشار اسد با اشاره به کمک ایران و روسیه و حزب‌الله در کمک به ارتش سوریه گفت، «اما برادران ما بخش مهمی از موفقیت‌های ماست. حزب‌الله نیازی به تعریف ندارد. هر یک از رزمندگانش کمتر از سوری‌ها تلاش نکرده. ما به رزمندگان حزب الله و شهدای آنان افتخار می‌کنیم.

و، اما ایران که از هیچ چیزی برای سوریه دریغ نکرده و سلاح و کمک بی حدومرزی به ما کرده است. در طراحی، اقتصادی، سیاسی در محافل بین‌المللی از ما حمایت کرده است. ایران کشوری امین و قابل اعتماد است.

روسیه چندین بار در دفاع از یکپارچگی و حاکمیت و قانون بین‌المللی از حق نقض در شورای امنیت استفاده کرده و همچنین چین نیز او را همراهی کرده است. روسیه نیروی هوایی را به کمک سوریه فرستاد.

موفقیت‌های میدانی به لطف ارتش و نیروهای متحد رقم خورده و حمایت دوستان ما کمک کرده که تلفات و زیان ما کاهش یابد و موفقیت‌ها ما افزایش پیدا کند.

اینجا باید مشخصا اعلام کنم که از ایران، امام خامنه‌ای، روسیه و رئیس جمهور پوتین، حزب‌الله و سید حسن نصرالله تشکر کنم.

وی در خصوص قطع رابطه برخی کشور‌ها تأکید کرد که برخی فکر می‌کنند که جامعه بین‌المللی فقط چند کشورند و سایر کشور‌ها و مردمانشان گله‌های چارپا هستند. برخی فکر می‌کنند وقتی چند سفارتخانه را بستند، در حقیقت راه تنفس و اکسیژن ما را مسدود کرده‌اند.

اسد با بیان اینکه «غرب از اشتباهی به اشتباه دیگر منتقل می‌شود و خود را با دروغ به دردسر می‌اندازد»، افزود: برخی فکر می‌کنند ما سر راه نشسته و منتظریم که برخی سفارتشان را در سوریه بازکنند. برخی اینطور فکر می‌کنند. ما همیشه گفته‌ایم که نمیشود برخی کشور‌ها همچنان از تروریست‌ها حمایت کنند، اما در ظاهر دنبال حل مشکل و باز کردن سفارت در سوریه باشند.

اسد گفت: گاهی باید تاریخ را برای برخی یادآوری کنیم. خیلی از افراد خیانت‌کار هستند که برای کشورهای بیگانه کار می‌کنند. این افراد در همه کشور‌ها هستند. این‌ها در نهادهای دولتی فعالیت میکنند و ما این‌ها را نمیشناختیم. اما مسئولان غربی با حماقت خودشان علیه سوریه کاری کردند که ما این‌ها را بشناسیم و نه فقط از دولت بیروت بروند بلکه از خاک میهن بیرون رفتند.

رئیس جمهوری سوریه با اشاره به سرنوشت سوریه گفت، آنچه به این مسئله مربوط می‌شود، صرفا مسئله‌ای سوری است و به هیچ کس جز سوریه ارتباطی ندارد و حتی متحدان و دوستان ما نیز این را صراحتا بیان می‌کنند.

اسد در پایان صراحتا اعلام کرد که «اصول سوریه همان اصول همیشگی است... سوریه مستقل است و جای خیانتکاران نیست... ما امانتداران ارزش‌های سوریه هستیم... اسرائیل همچنان دشمن است و خاک سوریه را در اشغال دارد». به دشمن اجازه نمی‌دهیم که آنچه را در میدان نتوانستند محقق کنند، در میدان سیاست محقق کنند.