۱,۰۰۰, ۰۰۰ بیوه و ۴۰۰۰,۰۰۰ یتیم هدیه آمریکا به عراق

افكار نيوز: معاون رئیس جمهور عراق در امور زنان از وجود یک میلیون زن بیوه و چهار میلیون یتیم در این کشور به عنوان میراث به جای مانده از جنگ آمریکا علیه عراق خبر داد.

به گزارش افکار نیوز به نقل از ایسنا، سلمی جابو، مشاور رئیس جمهور عراق در امور زنان، با اشاره به گزارش سازمان مرکزی آمار و سرشماری این کشور اعلام کرد: حدود یک میلیون زن بیوه و چهار میلیون یتیم عراقی به دلیل حمله سال ۲۰۰۳ آمریکا به عراق و ناامنی‌ها و خشونت‌های بوجود آمده در این کشور، با مشکلات و سختی‌های شدید اجتماعی و اقتصادی روبرو هستند.

با توجه به این که کل جمعیت عراق ۳۰ میلیون تن است، این مقام عراقی نسبت به تاثیرات منفی پنج میلیون یتیم و بیوه عراقی بر کل جامعه و تاثیرات اقتصادی اجتماعی آن تاکید کرد.

وی خاطر نشان کرد: این مشکل به دلیل جنگ‌هایی بوجود آمده که پس از سال ۲۰۰۳ تا به امروز در عراق روی داده و با افزایش خشونت و درگیری‌های طایفه‌ای همراه بوده است.

مشاور رئیس جمهور عراق در امور زنان خاطر نشان کرد: زنان بیوه عراقی پس از از دست دادن همسرانشان، به خانواده‌هایشان روی آوردند که آنها نیز در وضعیت مالی نامناسبی بسر می‌برند. این مساله موجب شده که آنها فرزندان خود را به جای فرستادن به مدرسه برای کسب درآمد به کار بفرستند.

وی هم‌چنین تاکید کرد: برخی از آنها نیز به دلیل مشکلات اقتصادی مجبور به خودفروشی شدند و این در حالیست که ثبات خانواده برای تربیت فرزندان امری بسیار ضروری است.

این مقام عراقی هم‌چنین عنوان داشت: وزارت کار عراق کمک‌های ماهیانه ۱۵۰ هزار دیناری معادل با ۱۳۰ دلار را به زنان بیوه اعطا می‌کند که این مبلغ برای پر کردن شکاف‌های بزرگ زندگی آنها کافی نیست.

از سوی دیگر، مرکز حقوق و آزادی‌های قانونی عراق بر اساس سرشماری‌های جدید به عمل آمده از افزایش خشونت‌ها در این کشور طی شش ماه اول سال جاری همزمان با همین مدت در سال گذشته خبر داد.

بر اساس این گزارش، اکثریت قربانیان این خشونت‌ها بر اثر ترور‌ها، انفجار بمب و خمپاره و عملیات‌های مسلحانه کشته شده‌اند.

طبق این گزارش، در شش ماه اول سال جاری ۹ هزار و ۶۳۱ تن در عراق قربانی شدند که آمار این افراد در نیمه اول سال ۲۰۰۹،۷۲۳۱ تن بوده است.

این سازمان همچنین اعلام کرد که ۳۵۸۵ تن از قربانیان این خشونت‌ها متعلق به بغداد بوده و در میان ۱۸ استان عراق استان المثنی طی شش ماه گذشته از بیشترین ثبات برخوردار بوده است.

سازمان مذکور افزایش آمار قربانیان در نیمه سال جاری را نسبت به همین زمان در سال گذشته، نشان دهنده کاهش ثبات امنیت و افزایش بحران دانسته است.

انتهای پیام / ب.