به گزارش مهر، خالد مشعل و ابومازن سرانجام پس از مدتها روز پنجشنبه گذشته در قاهره با یکدیگر دیدار کرده و طی آن راه های اجرای بندهای توافقنامه آشتی ملی فلسطین، اوضاع سیاسی و آینده فلسطین و بازسازی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) را بررسی کردند. ابومازن و خالد مشعل در پایان مذاکرات خود در قاهره درباره برگزاری انتخابات مجلس قانونگذاری و ریاست تشکیلات خودگردان و شورای ملی در ماه می ۲۰۱۲ به توافق دست یافتند.

گامی واقعی در راستای مصالح فلسطین
در همین راستا گفتگویی با " عزیز الدویک " رئیس مجلس قانونگذاری فلسطین انجام دادیم که وی با تشریح شرایط پیش روی فلسطین پس از این توافق اعلام کرد: دیدار اخیر ابومازن و مشعل موفقیت و گامی واقعی و رو به جلو محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه پس از این دیدار اکثر اختلافات در زمینه تشکیل دولت و موضوع برگزاری انتخابات از بین رفته است، افزود: به طور کلی می توان گفت هم اکنون تمامی موانع در راستای اجرای عملی توافقنامه آشتی ملی فلسطین از میان برداشته شده است.


الدویک در ادامه افزود: مجلس قانونگذاری فلسطین برای نخستین بار از سال ۲۰۰۷ تاکنون در نظر دارد نشستی را همزمان و بطور هماهنگ در رام الله و نوار غزه برگزار کند که در آن رای اعتماد به دولت آتی بررسی می شود.

وی با ابراز خرسندی از نتایج دیدار اخیر رئیس دفتر سیاسی حماس و رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اظهار داشت: امیدوارم مقامات فلسطینی پس از این تحولات با همان شجاعت گذشته که تقاضای عضویت فلسطین در یونسکو را مطرح کردند به فعالیت در عرصه بین المللی ادامه دهند.

رئیس مجلس قانونگذاری فلسطین در ادامه با اشاره به اینکه دیدار ابومازن و مشعل موجبات وحدت فلسطین را به وجود آورده است، از تلاشهای مصر در زمینه میزبانی نشست اخیر تمجید کرد.

پیشنهادات تازه فتح به حماس ارائه شد

از سوی دیگر، " زکریا الآغا " از اعضای کمیته مرکزی جنبش فتح و عضو کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین در گفتگو با خبرنگار مهر در نوار غزه اظهار داشت: جنبش فتح در دیدار اخیر با رئیس دفتر جنبش حماس مسائل جدید و تازه ای را برای خروج از بحران ارائه کرد.

وی تاکید کرد: ابومازن این ایده ها را در حین دیدار با مشعل روی میز گفتگوها قرار داد که در واقع علاوه بر مسئله تشکیل دولت شامل تمامی مسائل مربوط به انجام نهایی توافق آشتی ملی فلسطین می شد.



این مقام ارشد فلسطینی تاکید کرد: در این دیدار همچنین اکثر مسائل مهم در مسئله فلسطین از جمله درخواست عضویت کامل فلسطین در شورای امنیت مورد بحثو بررسی قرار گرفت.

الآغا در ادامه تاکید کرد: پس از دیدار اخیر مقامات ارشد فتح و حماس که طی آن توافقات مهمی صورت گرفت در نظر داریم دیدارهای دیگری نیز با حضور تمامی جریانهای ملی گرا و اسلامی فلسطین برگزار کنیم.

خاطرنشان می شود دیدار اخیر و بسیار مهم ابومازن و مشعل در قاهره در حالی برگزار شد که رژیم صهیونیستی به شدت از توافق مقامات سیاسی جنبشهای فتح و حماس و اجرایی شدن توافقنامه آشتی ملی فلسطین عصبانی شده است. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی ابراز امیدواری کرد که ابومازن، روند آشتی با حماس را متوقف کند. وی بارها از ابومازن خواسته بود از توافق آشتی با حماس چشم پوشی کند و سازش با اسرائیل را به جای آشتی با حماس برگزیند.