به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری-اینترنتی راس بالت، "دیوید لیدینگتون" وزیر در امور اروپایی دولت انگلیس اعلام کرد که این کشور ارائه اطلاعات نظامی خود به روسیه را متوقف خواهد کرد.

به گفته این مقام انگلیسی، این تصمیم در پاسخ به خودداری روسیه از اجرای تعهدات خویش در قبال پیمان مربوط به نیروهای مسلح متعارف در اروپا اتخاذ شده است.

پیمان نیروهای مسلح متعارف در اروپا شرکت کنندگان در آن را موظف کرده است تا به تبادل اطلاعات نظامی و تعداد تسلیحات متعارف خود در کل قاره اروپا،(از کرانه اقیانوس اطلس تا اورال) بپردازند.

روسیه در سال ۲۰۰۷ همکاری‌های خود در چارچوب این پیمان را به خاطر خودداری اعضای جدید ناتو برای پیوستن به این توافقنامه متوقف کرد. به گفته لیدینگتون، از آن زمان ناکنون سایر شرکت کنندگان در این پیمان پیشنهادات بسیاری را مطرح کردند تا این تصمیم مقامات مسکو تغییر یابد، ولی موفقیتی بدست نیامده است.

وزیر امور اروپایی انگلیس افزود: ما از دسامبر سال ۲۰۰۷ به این طرف همچنان به تعهدات خویش در قبال پیمان مذکور ادامه دادیم. در عین حال ما و متحدانمان در ناتو تلاش بسیاری انجام دادیم تا روسیه را متقاعد به از سرگیری اقدامات خود در چارچوب این سند کند، ولی این تلاش‌ها موفقیت آمیز نبوده و این وضعیت در شرایطی که ۲۹ کشور به تعهدات خود عمل کنند و یک کشور چنین کاری را انجام ندهد، نمی‌تواند ادامه پیدا کند.

سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه آمریکا هم چهارشنبه گذشته اعلام کرد که اگر روسیه به پیمان نیروهای مسلح متعارف در اروپا بازگردد، این کشور هم اجرای تعهدات خویش در قبال روسیه در چارچوب آن را متوقف خواهد کرد.

وزارت امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به این مسئله اعلام کرد که تصمیم برخی کشورهای عضو ناتو برای توقف اجرای تعهدات خود در قبال پیمان نیروهای مسلح متعارف در اروپا هیچ نگرانی برای روسیه بوجود نیاورده و آسیبی به منافع این کشور وارد نخواهد ساخت.

در این سند آمده است: روسیه اقدام خود در مورد توقف اجرای تعهدات خود در قبال پیمان نیروهای مسلح متعارف در اروپا را در پاسخ به مسئله گسترش ناتو و تاثیر منفی آن بر روند تحقق این توافقنامه انجام داد. در نتیجه توقف این همکاریها، طرف روسی دیگر بازرسین خارجی را به تاسیسات نظامی خود راه نمی دهد و بازرسان خود را هم به خاک دیگر کشورهای عضو این پیمان اعزام نمیکند. بنابراین انتظار دریافت اطلاعات نظامی از سوی سایر اعضاء هم نیست. روسیه و سایر اعضای پیمان نیروهای مسلح متعارف در اروپا در وضعیت کاملا یکسانی قرار دارند.