به گزارش فارس، اقدام مجلس شورای اسلامی در تصویب طرح کاهش سطح روابط کشورمان با رژیم لندن، به سرعت مورد توجه رسانههای خارجی قرار گرفت.

بنابراین گزارش، خبرگزاری فرانسه در گزارشی به انعکاس این خبر پرداخت و نوشت: اکثریت ۱۷۹ نفری قانون‌گذاران ایران به نفع کاهش سطح روابط ایران با انگلیس به سطح میانه ظرف دو هفته رای داد و در ضمن سطح روابط اقتصادی میان دو کشور نیز با این مصوبه به حداقل تقلیل یافت.

این خبرگزاری تصریح کرد که تنها ۴ نماینده با این طرح مخالفت کرده و یازده تن به آن رای ممتنع دادند. انگلیس قبلا در خصوص احتمال اخراج " دومنیک شیلکات "، سفیر این کشور از تهران ابراز تاسف کرده بود. شیلکات ماه گذشته به این سمت منصوب شده بود. انگلیس روز ۱۴ نوامبر اعلام کرده بود که تمام تماس‌های مالی خود را با ایران قطع خواهد کرد.

خبرگزاری پرس‌اسوسیشن نیز در گزارشی از مصوبه امروز مجلس شورای اسلامی نوشت: پارلمان ایران طرحی را تصویب کرد که هدف از آن کاهش سطح روابط دیپلماتیک با لندن و فراخوانی سفیر ایران از انگلیس است.

بنابر گزارش این خبرگزاری، وزارت خارجه ایران دو هفته فرصت یافته است که سطح روابط با انگلیس را بکاهد. مصوبه مزبور باید به تایید شورای نگهبان قانون اساسی ایران برسد. این مصوبه در واکنش به حمایت لندن از تلاش‌های آمریکا برای اعمال فشار بیشتر بر ایران تصویب شده است.

خبرگزاری چینی شینهوا نیز مصوبه امروز مجلس شورای اسلامی را پوشش خبری داد و نوشت که مجلس ایران وزارت امور خارجه را ملزم کرد که سطح روابط ایران با انگلیس را به سطح کاردار کاهش دهد. مجلس ایران تنها زمانی به دولت اجازه افزایش سطح روابط با انگلیس را داده است که انگلیس دست از دشمنی با ایران بکشد. انگلیس دوشنبه گذشته تمام موسسات مالی خود را از هرگونه رابطه اقتصادی با بانک‌های ایرانی، از جمله بانک مرکزی این کشور منع کرده بود.

سی‌ان‌ان نیز گزارش داد که مجلس ایران روز یکشنبه رای به اخراج سفیر انگلیس و کاهش سطح روابط ایران با این کشور داد. سی‌ان‌ان نیز این اقدام مجلس شورای اسلامی را پاسخ به تحریم‌های کشورهای غربی علیه ایران ارزیابی کرده است.

روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست از دیگر رسانه‌هایی است که دست به پوشش این مصوبه زده و نوشته است که پس از آنکه لندن دست به تشدید تحریم‌های ایران به خاطر برنامه هسته‌ای این کشور زد، پارلمان ایران به طرحی رای داد که سفیر انگلیس را مجبور به ترک ایران کرده و سفارت را تحت اداره کاردار قرار خواهد داد. دولت انگلیس در همبستگی با آمریکا و کانادا دوشنبه گذشته از تعلیق کامل روابط مالی موسسات انگلیسی با ایران خبر داده بود.

خبرگزاری اسوشیتدپرس، روزنامه یدیعوت آحارونوت، پایگاه بلومبرگ، روزنامه الاهرام و بسیاری دیگر از رسانه‌های جهان نیز با مضامینی قریب به همین مضامین دست به پوشش خبری مصوبه امروز مجلس شورای اسلامی زده‌اند.

بیبیسی، بنگاه سخنپراکنی دولت انگلیس نیز ضمن انتشار این خبر تصریح کرد که ۸۷ درصد از نمایندگان به این طرح رای موافق دادند. این رسانه همچنین سخنان رئیس مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه "این تازه آغاز راه است" را مورد توجه قرار داده است.