چرا طبل جنگ از صدا افتاد؟

دیپلماسی ایرانی : چرا دیگر کسی از حمله به ایران با آن تب و تاب چند هفته پیش سخن نمی گوید؟ آیا هیاهوی تبلیغاتی غرب و امریکایی ها به پایان خود رسیده است؟ آیا حقیقت ماجرا این است که کسی در غرب هم متن گزارش آمانو دبیر کل آژانس بین المللی انرژی هسته ای را باور نکرده است و یا داستان دیگری در پشت پرده در جریان است؟کریستین ساینس مانیتور در این خصوص می نویسد:
دو هفته پس از اینکه گزارش بسیار مهم در مورد برنامه هسته‌ای ایران منتشر شد، ایران و منتقدان غربی‌اش همچنان درگیر کشمکش‌های دیپلملتیک هستند اما سر و صدای جنگ نیز خوابیده است.
به گزارش رویترز، از آنجا که بیشترین پیشرفت ایران در زمینه تحقیق و پژوهش بوده تا زیرساخت‌های واقعی، کشور‌های غربی تا زمانیکه ایران هرگونه حرکت سرنوشت سازی‌ - چون اخراج ناظران بین‌المللی - انجام ندهد، تنها به اقدامات اقتصادی و دیپلماتیک که اشاره‌ای همه جانبه به سلاح هسته‌ای داشته باشد، اکتفا خواهند کرد.

روز ۲۳ نوامبر بود که ایرانی ها اعلام کردند در حال کم‌کردن روابط دیپلماتیک خود با بریتانیا است. این اقدام ایران در تلافی تصمیم لندن برای قطع تمام مناسبات سیستم بانکی ایران و بریتانیاست که ایران را از دسترسی به کانون مالی بین‌المللی محروم می‌سازد. به گزارش خبرگزاری فرانسه اگر لایحه شرایط اضطراری ادامه پیدا کند، سفیر بریتانیا در ایران اخراج خواهد شد.
از زمان انتشار گزارش اخیر از نهاد سازمان ملل متحد، سازمان بین‌المللی انرژی اتمی، ایالات متحده و کانادا اقدامات خود را علیه ایران افزایش داده‌اند. نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه، به نوبه خود، از رهبران جهان خواسته روابط خود را با بانک مرکزی ایران متوقف کنند. با این حال هیاهوی اسرائیل در رابطه با تهدید ایران به جنگ آرام شده و به نظر می‌رسد جنگ یک گزینه دیپماتیک باقی‌ می‌ماند.

به گزارش رویترز، این گزارش که حاکی از قدرت تولید تسلیحات هسته‌ایست، در واقع اطلاعات جدید کمی در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران افشا کرده است. اگرچه سخنان کشور‌های غربی خلاف این را نشان می‌دهد.
اما در حال حاضر حداقل، کارشناسان می‌گویند چیزی در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وجود ندارد که احتمال اقدام نظامی را بیشتر کند. در حقیقت این امر حاکی از محدود کردن اثربخشی عملیات نظامی است، که خطر شروع احتمالی جنگ‌های منطقه‌ای و فاجعه‌بار را دارد.

این گزارش به طور عمده بر اساس اطلاعاتیست که سازمان‌های اطلاعاتی غربی از آن باخبر بوده‌اند. همچنین شواهد جدیدی که ایران را در معرض خطری جدی که منجر به تصمیم‌گیری سریع ایالات متحده و اسرائیل در رابطه با بمب اتم ایران و یا اقدام فوری نظامی علیه ایران شود وجود ندارد که ایران از آن جلوگیری کند.
" ما از آنچه - که در حال حاضر در سایت‌های تحت‌نظارت - می‌گذرد مطلع هستیم و می‌دانیم که نشانه‌هایی که حاکی از جریان پیشرفت ایران به سمت دستیابی به سلاح‌هسته‌ای باشد، وجود ندارد. " این سخنان آندریا برگر از انستیتوی نیروهای متحد سلطنتی در بریتانیا است. وی همچنین افزود: " ممکن است مسئله‌ای وجود داشته باشد که موجب تغییر تفکر بر گزینه اقدام نظامی شود، اما در حال حاضر کارایی ندارد. بنابراین شاید گزینه‌های دیگر بهتر باشد. "
در حال حاضر ایالات متحده اقدامات دیپلماتیک خود را موثر می‌بیند. مشاور امنیت ملی اوباما توماس دونیلون در روز سه‌شنبه گفت: " کمپین فشار آمریکا نه تنها رهبران ایران را تحت فشار قرار داده موجب جداافتادگی دیپلماتیک ایران و همچنین دو دستگی اختلافات داخلی شده‌است. "

به گزارش نیویورک تایمز بنابر سخنان دونیلون، ایران مشکل فراهم کردن مواد برای غنی‌سازی اوارنیم را دارد و اقتصادش دستخوش بیکاری، رشد کم و ۲۰ درصد تورم شده‌است.
با این حال، بر اساس تحلیل سخنان دونیلون در سی. ان. ان، مقام رسمی دولت اوباما اعتراف کرد: ایران اساسا رفتار خود را تغییر نداده‌است. وی همچنین از هماهنگی و همکاری روسیه و چین با کشور‌های غربی تمجید کرد و گفت که آنها دور قبلی تحریم‌های پیاده‌شده سازمان ملل متحد را اعمال و حمایت کرده‌اند.

این بار، روسیه و چین که دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند از منتقدان صریح تصمیمات کشور‌ها برای افزایش فشار بر ایران بودند. آنها معتقدند چنین اقداماتی موجب وخیم‌تر شدن وضعیت می‌شود. به گزارش پرس تیوی در ایران، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، لیو ویمین در روز چهارشنبه گفت: " ما معتقدیم تحریم‌ها و فشار‌ها اساسا مسئله‌ ایران را حل نمی‌کند. برعکس موجب وخیم‌تر و پیچیده ‌شدن موضوع وهمچنین تشدید درگیری‌ها خواهد شد. "
به گزارش رویترز مراحل احتمالی زیادی برای آمریکا و متحدانش بین فشار کنونی بر ایران و گزینه نظامی، به ویژه به شکل " سلاح اقتصادی" وجود دارد. به عنوان مثال تحریم بانک مرکزی ایران، که تهاتری برای کلیه پرداختهای نفت و گاز است. همچنین کارشکنی و جنگ سایبری مثل ویروس استاکسنت برای آسیب رساندن به تاسیسات هستهای ایران وجود دارد.