عربستان، شیعیان را هدف گرفته است

یک نشریه آمریکایی با اشاره به سیاست‌های تبعیض‌آمیز عربستان سعودی علیه جمعیت شیعیان این کشور نوشته مبارزه ادعایی ریاض علیه تروریسم، جمعیت شیعیان این کشور را هدف گرفته است.

یک ساکن شهر شیعه‌نشین «العوامیه» به خبرنگار فارن‌پالیسی می‌گوید: «آنقدر ترسیده بودیم که نمی‌توانستیم از خانه‌هایمان بیرون بیاییم؛ اکثر مغازه‌ها تعطیل شده یا سوزانده شده بودند. به هر جنبنده‌ای حمله می‌کردند.»

اشاره وی به درگیری‌های مرگباری است که در سه ماه گذشته میان نیروهای امنیتی عربستان و ساکنان این منطقه در گرفته است.

خشونت‌ها از ماه مه آغاز شد، زمانی که نیروهای امنیتی عربستان تخریب محله تاریخی «المسوره» را آغاز کردند. 

 پنج نفر از ساکنان العوامیه در گفت‌وگو با دیده‌بان حقوق بشر با مقاومت مسلحانه بعد از این درگیری‌ها مخالفت کردند، اما گفتند که نیروهای امنیتی در حال شعله‌ور کردن تنش‌های ریشه‌دار در این منطقه هستند.

آنها می‌گویند نیروهای امنیتی عربستان به سمت هر کدام از افرادی که از خانه‌هایشان بیرون می‌آیند شلیک کرده و آیا آنها را دستگیر می‌کنند. 

فارن‌پالیسی نوشته در حالی که حکومت عربستان به سرعت «تروریست‌ها» را مقصر تنش‌ها معرفی کرد، تنش‌ها ریشه‌هایی عمیق‌تر دارند.

فعالان مسائل حقوق بشر عربستان می‌گویند که تبعیض‌های حکومت علیه جمعیت شیعیان این کشور تنش‌های فرقه‌ای موجود را تشدید کرده و باعث ایجاد درگیری‌های گاه و بیگاه میان نیروهای امنیتی و مردم می‌شود.

فارن‌پالیسی نوشته است: «خصومت‌ها و بدبینی‌های حکومت عربستان و برخی از اعضای جامعه سنی‌ها در قبال شیعیان، بازتاب‌دهنده مسائلی فراتر از تعصب‌های صرف مذهبی هستند.»

«ماهیت تنش‌زای مسائل ژئوپولتیک در منطقه - که سیاست خارجی عربستان سعودی خود در ایجاد آن نقش داشته- این خصومت‌ها و بدبینی‌ها را دوچندان کرده‌اند.»

مجله آمریکایی خاطرنشان کرده که جنگ عربستان علیه جنبش انصارالله در یمن و رقابت منطقه‌ای این کشور با ایران باعث تشدید تفرقه‌ها و تنش‌ها شده است.

جدا از این تحولات منطقه‌ای، اما، سیاست آزار جمعیت شیعیان از قبل در سیاست‌های حکومت عربستان، نهادینه شده است.

دیده‌بان حقوق بشر در خلال سال‌های گذشته به جمع‌آوری مستندات این تبعیض‌های فراگیر پرداخته است؛ مطابق این گزارش، با شهروندان شیعه در دستگاه قضایی عربستان یکسان رفتار نمی‌شود و حکومت توان آنها برای اجرای آزادانه مناسک مذهبی‌شان را محدود می‌کند.

عربستان سعودی، از دیرباز مانع استحدام شیعیان در برخی مشاغل دولتی شده و از رسیدن آنها به مناصب بالای سیاسی جلوگیری کرده است. در حال حاضر، هیچ یک از دیپلمات‌ها یا مقام‌های بلندپایه نظامی عربستان از شیعیان نیستند.