به گزارش جام نیوز، شبکه الجزیره یکشنبه ۲۷نوامبر (۶ آذر) در خبری اعلام کرد: روزنامه "دیلی تلگراف "از نشستهای سری مخالفان نظام سوریه با مسئولان جدید لیبی در شهر "استانبول" با حضور مقامات ترکیه به منظور اقدام علیه نظام سوریه خبر داد.
بنا بر این گزارش، روزنامه " دیلی تلگراف " چاپ انگلیس نوشت: «در این نشست که روز جمعه در استانبول برگزار شد؛ مقامات جدید لیبی به شورشیان سوری پیشنهاد کمک تسلیحاتی ارائه کردند.»
یک منبع لیبیایی به روزنامه دیلی تلگراف گفت: «برنامه هایی برای ارسال سلاح و اعزام جنگجویان لیبیایی به سوریه وجود دارد و در هفته های آینده شاهد مداخله نظامی در سوریه خواهید بود.»
بر اساس این گزارش، مذاکرات اولیه برای ارسال سلاح به سوریه در ابتدای ماه جاری و زمانی که اعضای گروه مخالف نظام سوریه به لیبی سفر کرده بودند، انجام شد.
در همین رابطه " ویلیام تاریس " از فعالانی که با شورشیان سوری در ارتباط است، به دیلی تلگراف گفت: «لیبیایی ها به فعالان سوری پیشنهاد ارسال پول، سلاح و همچنین آموزش افراد را ارائه کرده اند.»
برپایه این گزارش، شورای انتقالی لیبی شورشیان سوری را به رسمیت شناخته است. لیبی همچنین پیشنهاد برقراری منطقه پرواز ممنوع را در سوریه داده و همچنین اعلام کرده که کنترل این منطقه در دست اتحادیه عرب باشد.
" تاریس " گفت: «پیشنهادهای مسئولان لیبیایی جدی است و برخی از فعالان لیبیایی در شهر مصراته از احتمال ارسال نخستین محموله سلاح به سوریه سخن می گویند.»
دیلی تلگراف در ادامه نوشت: با سقوط حکومت قذافی شما می توانید تسلیحات زیادی را در خیابان های طرابلس و دیگر شهرهای لیبی ببینید و اکنون در دستان مردم لیبی از اسلحه سبک تا موشک های پیشرفته و حتی تانک، دیده می شود.