مرگ عضو ارشد اخوان المسلمین مصر در زندان

«عبدالعظیم الشرقاوی» عضو ارشد دفتر ارشاد گروه اخوان المسلمین روز شنبه (دیروز) به دلیل آنچه اهمال پزشکی عنوان شده در بیمارستان زندان «بنی سویف» جان خود را از دست داد.

الشرقاوی به اتهام تحریک به اقدامات خشونت آمیز و تروریستی علیه نیروهای ارتش و پلیس در بازداشت موقت قرار داشت و اتهامات او در پرونده موسوم به پرونده ۵۱۴ بررسی می شد.

کمیساریای مصری حقوق و آزادی  ها مرگ الشرقاوی را نتیجه اهمال و بی توجهی پزشکی دانسته و اعلام کرد که او از سال ۲۰۱۵ بازداشت شده بود و با وجود اینکه به چند بیماری مبتلا بوده اما از دارو و درمان محروم بوده تا نهایتا بعد از سکته مغزی و ۶ روز نگه داری در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان زندان جان خود را از دست داده است.

پیش از این نیز چندین سازمان حقوق بشری ضمن هشدارهای متعدد نسبت به وضعیت جسمی الشرقاوی خواستار فراهم شدن مراقبت های پزشکی متناسب با وضعیت او و آزادی به دلیل مشکلات جسمی او شده بودند. او یک بار قبل از این هم در سال ۲۰۱۶ و در زندان العقرب سکته مغزی کرده بود.

الشرقاوی نماینده پیشین پارلمان مصر طی سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ بود، وی دبیرکل حزب «العمل» در استان «بنی سویف» را هم در کارنامه خود دارد. او در جولای سال ۲۰۱۵ به وسیله نیروهای امنیتی مصری در شهر ۶اکتبر استان الجیزه بازداشت شده بود.