نقشه ای که داعش برای مردم جهان کشیده است

حاتمی روانشناس در خصوص تاثیر پدیده تروریسم در روحیات افراد جامعه به ویژه در منطقه خاورمیانه گفت: داعش پدیده ای محرک و تاثیرگذار در کل جهان است. رفتار های وحشیانه این گروه تکفیری برای بسیاری از جوانان و نوجوانان قابل هضم نیست.

به گفته این کارشناس؛ داعش ترسی درونی را در کشورها به وجود آورده است، به همین دلیل می تواند عوارض رفتاری جدی بر جوانان و نوجوانان داشته باشد، رفتارهای استرسی ناشی از قرار گرفتن در مجاورت تروریسم می تواند تعارضاتی را در آن ها ایجاد کند که به سادگی قابل رفع نیست.

حاتمی افزود: یک نوجوان چطور می توان تصویر بریدن سر یک انسان را از ذهنش حذف کند ؟ باید گفت که تعارضات و اختلالات رفتاری بیشترین تاثیری است که تروریسم می تواند بر افراد به ویژه جوانان بگذارد.

این روانشناس با اشاره به آسیب پذیری بیشتر زنان در مواجهه با تروریسم ادامه داد: آنچه برای برخی از زنانی که به صورت مستقیم با تروریسم روبه رو شدند رخ می دهد مانند زنان ایزدی در بعضی موارد غیر قابل بازگشت خواهد بود.

حاتمی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه چگونگی برخورد با چنین مسئله ای بسیار اهمیت دارد گفت: اگر این افراد به عنوان و آسیب با بلایی که بر سر خانواده خود و کشورشان آمده برخورد کنند می توان به درمان آن امید داشت اما اختلال دیگری به نام استرس پس از حادثه وجود دارد که طی آن فرد دچار برانگیختگی های شدید عصبی می شود و کافی است تا نشانه ای از فاجعه را در نزدیکی خود ببیند و دچار مشکلات حاد شود.

او ورود به موقع روانشناسان و مددکاران در چنین صحنه هایی را بسیار پر اهمیت خواند و گفت: اینکه اقدامات لازم به موقع و سریع صورت بگیرد چه از لحاظ شناخت نوع آسیب روانی به فرد و چه درمان آن مهم است و در مرحله بعد اینکه به چه درمان های دارویی نیازمندند مورد توجه قرار می گیرد.

حاتمی در خصوص زندگی آینده زنان و دخترانی که در این مسائل آسیب دیده اند توضیح داد: بدون شک عوارض آنچه که بر سر آسیب دیدگان حملات تروریستی داعش و دیگر گروه های تکفیری آمده است تا سال ها گریبان گیر آنان خواهد بود ؛به همین دلیل این افراد به مراقبت های طولانی مدت نیاز دارند تا بتوانند دوباره به جامعه بازگردند.

او در پایان گفت: حمایت های مددکاری اجتماعی قسمت دیگر مراقبت از افراد آسیب دیده است این افراد باید در بستر اجتماعی بدون تنش قرار گیرند و گروه های حمایتی بیش از هر روز و دیگر گروه ها از این افراد حمایت کنند.