استراتژی جدید ترامپ در افغانستان

احمد بخشایش‌اردستانی در خصوص استراتژی جدید ترامپ در افغانستان اظهار کرد: افغانستان اهمیت بسزایی برای آمریکا دارد.

وی با بیان اینکه ایران از قسمت مرزهای شرقی با افغانستان همسایه است، ادامه داد: آمریکا با حضورش در افغانستان می‌تواند ایران را محاصره کند. آمریکایی‌ها قبل از انقلاب که با ایران اتحاد استراتژیک داشتند در کشورما حضور داشتند ولی هم اکنون بخاطر قطع ارتباط با ایران، کشور افغانستان  را برای حضور در منطقه انتخاب کرده‌اند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم افزود: آمریکا با حضورش در افغانستان می‌تواند در مقابل  چین و روسیه که از دشمنانش محسوب می شوند، دیواری درست کند و از سوی دیگر می تواند، قدرت‌های منطقه‌ای مانند ایران و پاکستان را نیز تحت نظر بگیرد و متعادل سازد.

 بخشایش اردستانی خاطرنشان کرد: آمریکا خودش افغانستان را به اینجا رساند و باعث نابودی طالبان شد و به همین خاطر دوست ندارد به‌راحتی از افغانستان خارج شود.

 وی با بیان اینکه آمریکا می‌داند منشا القاعده و طالبان از پاکستان است، اضافه کرد: پاکستان جمعیت 250 میلیونی با مرجعیت اسلام وهابی دارد. از سوی دیگر منشاء روشنفکری اخوان المسلمین علاوه بر مصر به پاکستان می‌رسد و  آمریکا بن‌لادن را در پاکستان دستگیر کرد لذا منشاء القاعده افغانستان در پاکستان است و به همین خاطر هشدارهای شدید الحنی را به آنها داده اند.البته پاکستانی ها نیز شفاها و زبانی پاسخ آمریکا را دادند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم افزود: موقعیت ژئوپلتیک افغانستان برای آمریکا اهمیت فراوانی دارد و آمریکا برای سالیان متمادی و حتی تا 40 یا 50 سال دیگر در افغانستان باقی می‌ماند.