نیاز آمریکا به استمرار حیات داعش

سه سال پیش در آگوست 2014، (مرداد 93) ائتلاف تحت مدیریت آمریکا با هدف به اصطلاح نابودی گروهک تروریستی تکفیری داعش به عراق و سوریه گسیل داده شد. در ساعات پایانی روز دوشنبه، ۳۱ شهریور 93 (۲۱ سپتامبر ۲۰۱۴)، نخستین حملات آمریکا علیه مواضع داعش در خاک سوریه آغاز شد.

در فوریه ۲۰۱۵ (بهمن 94) برای نخستین‌بار تفنگداران دریایی آمریکا برای عملیات مستقیم علیه داعش در عراق حضور یافتند. بیش از ۳۰۰۰ تن از این نیروها در مکان‌های مختلفی در عراق مستقر شدند. بخش اعظم این نیروها در پایگاه عین‌الاسد در الانبار استقرار یافتند. بخش دیگر آنها نیز وارد بغداد شدند تا از سفارت آمریکا در مقابل خطرات حملات داعش حفاظت به عمل آورند.

نیاز آمریکا به استمرار حیات داعش

درباره موفقیت آمریکا در هدف ظاهری نابودی گروه تروریستی تکفیری داعش در عراق و سوریه، شبهات و تردیدهای زیادی وجود دارد؛ با کنار هم گذاشتن قطعات پازل حضور نظامی آمریکا در عراق و سوریه برای - به اصطلاح - نابودی داعش مشخص می‌شود هدف آنها از بین رفتن این گروهک تروریستی تکفیری نیست چرا که از منظر استراتژیست‌های آمریکا، نفس کشیدن تروریست‌های داعش ولو نیم‌بند برای استمرار سیاست‌های واشنگتن و امنیت رژیم صهیونیستی ضروری است.

نسخه پیچی داعش محورانه آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها

همین چند روز پیش بود که هنری کیسینجر استراتژیست امنیتی روسای جمهور اسبق آمریکا هنگامی که میهمان ترامپ در کاخ سفید بود، طی نسخه‌ای برای رئیس جمهور تازه کار آمریکا اعلام کرد که داعش نباید از بین برود. از سویی دیگر نتانیاهو نخست وزیر رژیم کودک کش صهیونیستی نیز در سفر به روسیه و دیدار با رئیس جمهور این کشور صراحتا نگرانی خود را از نابودی داعش ابراز داشته است.

پیش‌تر در گزارشی، با عنوان«کدهای حمایتی آمریکا از داعش؛ عامل اصلی حوادث تروریستی گوشه و کنار جهان کیست؟» به سنگ‌اندازی‌ها و حتی جنایت‌های ائتلاف آمریکایی علیه ارتش سوریه و عراق و نیروهای مردمی این دو کشور که مشغول نبرد با تروریست‌های تکفیری داعش هستند، اشاره کردیم. در این گزارش به حملات مستقیم ائتلاف آمریکایی علیه مردم و غیرنظامیان سوریه و عراق اشاره می‌شود که مصداق بارز جنایت جنگی است و البته با سکوت مرگبار مجامع جهانی و حقوق بشری همراه است.

اعتراف آمریکایی‌ها به کشتار مردم

طبق آمار اعتراف‌گونه منتشر شده از جانب پنتاگون وزارت دفاع آمریکا، از آغاز حملات ائتلاف آمریکایی به عراق و سوریه با هدف نمایشی مبارزه با داعش، تاکنون 624 غیرنظامی اعم از زنان و کودکان در این دو کشور بواسطه حملات جنگنده‌های آمریکایی کشته شده‌اند که آمریکایی‌ها مدعی هستند این حملات کشتارآمیز اشتباهی رخ داده است! نکته قابل ذکر آن است که این آمار منبع آمریکایی است و آمار منابع محلی نشانگر تعداد بیشتری از قربانیان غیرنظامی حملات جنگنده‌های آمریکایی است.

کشتار غیرنظامیان در غرب کرکوک

شنبه هفته جاری (4 شهریور) به دنبال حمله هوایی نیروهای آمریکایی به یک روستا در شهر الحویجه واقع در جنوب غرب کرکوک عراق دست کم ۹ تن کشته شدند.

جنایت آمریکا در «حسکه« و «رقه»

اواخر مردادماه، در شرایطی که رزمندگان حزب الله لبنان به همراه ارتش سوریه مشغول پاکسازی کامل منطقه عرسال از لوث وجود تروریست های داعشی و جبهه النصره بودند، جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی به اصطلاح ضد داعش برای تسلای داعشی‌های به هزیمت رفته در مرز سوریه و لبنان، در استان‌های «حسکه» و «رقه» سوریه غیرنظامیان را بمباران کردند؛ در حسکه منازل روستائیان روستای «جزاع» در شرق شهر«الشدادی» بمباران شد و این حمله مرگ 20 نفر را به دنبال داشت. همچنین ائتلاف آمریکایی با بمباران شهر رقه، 40 غیرنظامی از جمله تعدادی زن و کودک را کشت.

مسئولیت سازمان ملل در قبال جنایات فزآینده آمریکا در عراق و سوریه

اما حجم جنایت آمریکایی‌ها علیه مردم سوریه به اسم مقابله با داعش موجب شد تا وزارت خارجه سوریه با ارسال دو نامه جداگانه به شورای امنیت و سازمان ملل، از این دو نهاد بخواهد به مسئولیت خود در قبال بحران سوریه عمل، و جنایات «ائتلاف بین‌المللی ضدداعش» را متوقف کند. در این نامه، از شورای امنیت خواسته شده، ائتلاف فوق را منحل کند. این ائتلاف در سال 2014 تحت فرماندهی آمریکا ایجاد شده و از آن زمان تاکنون، جنگنده‌های آمریکایی و ائتلاف بارها مناطق غیرنظامی سوریه و عراق و نیروهای مسلح دولتی دو کشور را بمباران کرده و صدها نظامی و شهروند سوری و عراقی را به قتل رسانده‌اند.

در نامه وزارت خارجه سوریه به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت آمده بود که «ائتلاف مذکور غیرقانونی بوده و بدون درخواست دولت دمشق و خارج از چارچوب سازمان ملل ایجاد شده است». در این دو نامه تأکید شده ائتلاف فوق «به جنایات وحشیانه خود علیه غیرنظامیان بی‌گناه سوری از طریق حملات هوایی روزانه به ویژه در استان‌های رقه، حسکه، حلب و دیرالزور ادامه می‌دهد».

کودک کشی آمریکایی‌ها  در سوریه

اوایل فروردین سال جاری نیز، دیدبان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن که نزدیک به تروریست‌های وابسته به غرب است گزارش داد که دست کم ۳۳ نفر در حمله هوایی جنگنده‌های آمریکایی به یک مدرسه در روستای المنصوره در غرب شهر رقه سوریه کشته شده‌اند.

فاجعه انسانی که جنگنده‌های آمریکایی در موصل آفریدند

در همان مقطع (فروردین 96) از موصل عراق خبر رسید که بیش از ۱۰۰ غیرنظامی در غرب این شهر در نتیجه حملات جنگنده‌های آمریکایی کشته شده‌اند. ارتش آمریکا ضمن تایید کشته شدن غیرنظامیان در حمله هوایی جنگنده‌های ائتلاف در غرب موصل، اعلام کرد در مورد چگونگی این کشتار که دولت عراق آن را «فاجعه انسانی» نامید، تحقیق می‌کند!

پس از این حمله وحشیانه آمریکا به غیرنظامیان ساکن موصل بود که بسیاری از شخصیت‌های بین‌المللی نسبت به اقدامات ارتش و جنگنده‌های آمریکایی که بیش از تروریست‌های داعش، غیرنظامیان بی دفاع عراقی و سوری را مورد هدف قرار می‌دهند، اعتراض کردند.

کشتار مردم بیگناه به بهانه مبارزه با تروریسم

علی شمخانی دبیر شورایعالی امنیت ملی کشورمان در واکنش به اقدام آمریکایی‌ها در کشتار مردم موصل و هدف قراردادن غیرنظامیان در عراق و سوریه، اعلام کرد که «کشتار مردم بیگناه به بهانه مبارزه با تروریسم به رویه جاری ارتش آمریکا در منطقه تبدیل شده است. عمدی یا سهوی بودن این اقدام جنایتکارانه در هر فرض بار مسئولیت آمریکا را کاهش نخواهد داد. این جنایت جنگی مشابه رفتار داعش و دیگر گروه‌های تکفیری در هدف قرار دادن غیرنظامیان و مردم بیگناه است و بایستی در محاکم عادلانه مورد رسیدگی فوری قرار گیرد».

اقدام جنایتکارانه آمریکایی‌ها در موصل از این حیث نمود داشت که پیش از آغاز عملیات آزدسازی این شهر استراتژیک در شمال عراق، آمریکایی‌ها با این استدلال که باید از کشته شدن غیرنظامیان جلوگیری کرد، در امر نقش‌آفرینی حشدالشعبی(بسیج مردمی عراق) در عملیات آزادسازی موصل از لوث وجود تروریست‌های داعشی، سنگ‌اندازی می‌کردند.

وقاحت آمریکایی‌ها؛ به کشتار غیرنظامیان ادامه می‌دهیم!

اما در همان فروردین ماه علی‌رغم کشته شدن بیش از 100غیرنظامی عراقی اعم از زنان و کودکان در حملات هوایی آمریکا به محله‌ای در غرب موصل، که واکنش‌های جهانی زیادی را برانگیخت، وزارت دفاع آمریکا با وقاحت تمام اعلام کرد که شیوه‌های خود در عملیات موصل را تغیر نمی‌دهد!

پس از این موضع گیری واشنگتن در قبال واکنش‌ها به کشتار غیرنظامیان عراقی و سوری،«ایگور کوناشنکو» سخنگوی وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «چرا ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا با علم به جرائم جنگی داعش هنوز هم از بمب‌های هوشمند برای حمله به ساختمان‌هایی استفاده می‌کند که ساکنان آن غیرنظامی هستند و جان خود را از دست می‌دهند؟ بیانیه‌های پوچ و بیهوده پنتاگون در توجیه کشتار گسترده غیرنظامیان در جریان بمباران‌های آمریکا در عراق نشان‌دهنده سطح واقعی برنامه‌ریزی عملیاتی واشنگتن است».

جنایت‌های بیشمار آمریکایی‌ها در غرب موصل

در اواخر فروردین ماه در شرایطی که هنوز خاطره جنایت آمریکایی‌ها در غرب موصل از اذهان جهانیان زدوده نشده بود، جنگنده‌های آمریکایی مجددا منطقه‌ای غیرنظامی در موصل را هدف قرار دادند و موجبات کشته شدن 13 غیر نظامی از جمله زنان و کودکان را فراهم آوردند.

یک منبع نظامی عراقی در خصوص این حمله آمریکایی‌ها گفت که «جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی روز 23 فروردین، شش منزل مسکونی را در منطقه الیرموک واقع در غرب موصل هدف قرار دادند که موجب کشته شدن 13 غیر نظامی و زخمی شدن 17 تن دیگر شد».

کشته شدن 42 غیرنظامی سوری در غرب حلب توسط آمریکایی‌ها

در اواخر اسفند سال گذشته نیز ارتش آمریکا مسئولیت حمله هوایی به مسجد روستای «الجینه» در غرب استان حلب واقع در شمال سوریه را برعهده گرفت. در این حمله دستکم 42 غیرنظامی نفر کشته شدند و یکصد نفر دیگر نیز زخمی شدند.

فرماندهی مرکزی آمریکا پس از این حمله جنایتکارانه مدعی شد که هواپیماهای آمریکا یا قصد حمله به گردهمایی سران القاعده! مسجد روستای الجینه را هدف قرار داده است! منابع محلی در همان زمان اعلام کردند که این حمله در حین برگزاری نماز مغرب و عشاء و زمانیکه مسجد با نمازگزاران پر شده بود، به وقوع پیوست.

آنچه واضح است آن است که حملات جنگنده‌های آمریکایی علیه مردم سوریه و عراق به اسم مبارزه با داعش پایانی نخواهد داشت. آمریکایی‌ها در عراق و سوریه برای بقای گروه تروریستی تکفیری داعش تلاش می‌کنند و اصلا مایل به اضمحلال داعش نیستند. آنها هر ازچندگاهی با کشتار غیرنظامیان وضع این دو کشور را بحرانی جلوه می‌دهند تا کماکان ائتلاف شان در منطقه حضور داشته باشد.