کره شمالی: رفتار آمریکا را به دقت زیر نظر داریم

 کره شمالی بامداد چهارشنبه تأکید کرد که آزمایش موشکی اخیر این کشور پاسخی به رزمایش آمریکا در نزدیکی شبه جزیره کره بوده است.

به نوشته خبرگزاری رسمی کره شمالی، در این آزمایش از موشک بالستیک میان‌برد «هواسانگ-12» استفاده شده و هدف آن «قدرتنمایی در پاسخ به رزمایش مشترک "محافظان آزادی"» ایالات متحده و کره جنوبی بوده است.

پیونگ یانگ برگزاری رزمایش آمریکا را «بی‌توجهی به هشدار معنادار و مهم» کره شمالی توصیف کرده است.

«کیم جونگ اون» رهبر این کشور که شخصا در این آزمایش موشکی حضور داشته و دستور پرتاب را صادر کرده، این آزمایش را «فرصتی خوب برای کسب تجربه در زمینه عملیات موشکی برای یک جنگ واقعی» توصیف کرده است.

خبرگزاری کره شمالی نوشته است: «او (کیم جونگ اون) با اشاره به اینکه پرتاب کنونی موشک مانند یک جنگ واقعی، گام نخست برای عملیات نظامی در اقیانوس آرام و مقدمه‌ای معنادار برای مقابله با گوام و تهاجم به پایگاه‌های نظامی است، گفت ضروری است که با انجام آزمایش‌های موشکی بیشتر به سمت اقیانوس آرام، برنامه را بر اساسی مدرن، پیش بریم.»

وی همچنین تأکید کرده است که پیونگ یانگ رفتار واشنگتن را «به دقت تحت نظر» دارد و «تصمیمات آتی خود را بر این اساس اتخاذ می‌کند.»

به نوشته خبرگزاری کره شمالی، این آزمایش موشکی موفق بوده و پس از عبور از آسمان ژاپن، در نقطه از پیش تعیین‌شده در اقیانوس فرود آمده است.

کره شمالی بامداد سه‌شنبه یک موشک میان‌برد را که به گفته منابع ژاپنی بیش از 5000 کیلومتر برد دارد، آزمایش کرد. عبور این موشک از آسمان ژاپن موجب شد تا در مناطق شمالی این کشور هشدار حمله موشکی صادر شود.

ژاپن، کره جنوبی، آمریکا و اتحادیه اروپا این آزمایش موشکی را محکوم کرده و آن را ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل توصیف کرده‌اند. شورای امنیت ساعتی پیش برای بررسی این مسئله پشت درهای بسته تشکیل جلسه داد.

«نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل روز سه‌شنبه گفت باید «اقدامی جدی» علیه پیونگ یانگ صورت گیرد. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا نیز بار دیگر گفت «همه گزینه‌ها روی میز است.»