پنتاگون: راه‌حل سیاسی با کره‌شمالی همچنان امکان‌پذیر است

این در حالی است که ساعتی پیش "دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا درباره بحران کره شمالی اعلام کرد: گفت‌وگو پاسخی برای حل بحران کنونی با کره شمالی نیست.

پیش از این کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی خواهان آزمایش بیشتر سلاح‌هایی شد که اقیانوس آرام را هدف می‌گیرند تا توان این کشور را برای ضربه وارد کردن به گوام و محصور کردن آن بیش از پیش تقویت کند. کیم جونگ اون، این سخنان را یک روز پس از شلیک اولین موشک دارای قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای این کشور که از فراز ژاپن عبور کرد، بیان کرد.

به نوشته شیکاگور تریبون، این آزمایش موشکی - که احتمالا دوربرد ترین شلیک کره شمالی بوده است - از فراز آسمان یکی از متحدان نزدیک آمریکا، پیامی واضح در واکنش به تمرینات نظامی آمریکا و کره جنوبی است.

خبرگزاری دولتی کره شمالی می‌گوید که این شلیک یک اقدام متقابل برای «قدرت‌نمایی» در برابر تمرینات نظامی مشترک سئول و واشنگتن است که روز گذشته به پایان رسید. از دید کره شمالی، این تمرینات نظامی تمرینی برای یورش است که در هنگام اجرای آن، اغلب با آزمایش سلاح‌ها و تشدید تبلیغات به آن واکنش نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دولتی کره شمالی، موشک آزمایش شده میانبرد بوده و از نوع هواسونگ-12 است که پیشتر برای اولین بار در ماه می با موفقیت آزمایش شد و پیونگ‌یانگ تهدید کرد که با استفاده از آن گوام را مورد هدف قرار خواهد داد.

این خبرگزاری دولتی کره شمالی گزارش داد که رهبر این کشور «رضایت زیادی» از این آزمایش موشکی داشت، اقدامی که به گفته وی «یک مقدمه معنادار» برای ضربه به گوام و محصور کردن آن است، با این حال گفته است که پیش از تصمیم درباره اقدامات آتی به رفتار آمریکا نگاه خواهد کرد. کیم جونگ اون همچنین گفته است که «تمرینات مرتبط با آزمایش بیشتر موشک‌های بالستیک برای هدف قرار دادن نواحی اقیانوس آرام، برای پیشبرد مثبت کارمان در مدرن‌کردن نیروهای راهبردی‌مان ضروری است».