استقرار پیشرفته‌ترین هواپیماهای روسی در سوریه

 روسیه با چهار فروند از پیشرفته‌ترین هواپیماهای تجسسی، آزادی عمل هوایی و دریایی اسرائیل و آمریکا بر فراز سوریه و شرق مدیترانه را محدود کرده‌ است.

 نیروی هوایی روسیه  به‌ تازگی چهار فروند از پیشرفته‌ترین هواپیماهای تجسسی، اطلاعاتی خود به نام «بریو-50» که با پیشرفته‌ترین هواپیماهای «ای‌ وکس» آمریکا قیاس می‌شوند را در سوریه مستقر کرده است.

به نوشته وبگاه «دبکا فایل» چند فروند از این هواپیماها در ماه‌های اخیر حین پرواز بر فراز سوریه رصد شدند که بعد از عملیات همگی به پایگاه‌های خود در روسیه بازگشتند اما اینک چهار فروند از این هواپیماها در پایگاه هوایی حمیمیم در استان لاذقیه سوریه مستقر شده‌اند.

دبکا فایل نوشت: رادار «شمی_ام» این هواپیما قادر به تعیین اهداف از فاصله 600 کیلومتری است و در حین پرواز می‌تواند تمامی اسرائیل و هرگونه پرواز و تحرکات نظامی را رهگیری و شناسایی کند. روسیه اینک با این اقدام و تقویت بنیه هوایی سوریه دیگر نیازی به تبادل اطلاعات در صورت حمله هوایی آمریکا یا اسرائیل یا یک حمله موشکی به سوریه ندارد و تمامی اطلاعات دریافتی را به مقر مشترک فرماندهی روسیه که نحوه واکنش و مدیریت عملیات را مدیریت می‌کنند، انتقال می‌دهد.

دبکا نوشت: این فعل و انفعال آزادی عمل کنونی نیروی هوایی و دریایی اسرائیل و آمریکا بر فراز سوریه و در شرق دریای مدیترانه را محدود کرده و عملیات آن‌ها را خطر‌ناک‌تر می‌کند.

این وبگاه در ادامه با اشاره به تنوع جنگ افزارهای هوایی و دفاع موشکی روسیه در سوریه نوشت: اسرائیل دیگر چون گذشته امکان پروازهای راحت همانند حمله هوایی که در 17 مه علیه کاروان تجهیزات ایران به حزب‌الله در نزدیکی دمشق انجام شد را ندارد. اسرائیل در آینده باید تاکتیک‌های خود را با دفاع به شدت تقویت شده روسیه و سوریه منطبق سازد.

در خاتمه این مطلب آمده است: هواپیماهای جدید تجسسی مقر فرماندهی روسیه را قادر می‌سازد به طور کامل مناطق عاری از تنش در سوریه همانند موردی که اینک در مرزهای جنوب غربی سوریه مقابل بلندی‌های جولان در  اسرائیل شاهدش هستیم را به طور کامل کنترل کند.