رئیس‌جمهوری که حتی از محافظان خود پول در می‌آورد+تصاویر

اصلی‌ترین علت تمرکز این روزهای رییس جمهور آمریکا بر منافع شخصی‌اش این است که نمی‌تواند بپذیرد که رییس جمهور بودن او موجب متضرر شدن او بشود. لذا، هیچ اهمیتی برای منافع ملی آمریکا قائل نیست و از قدرت و موقعیت ریاست جمهوری برای تجارت و منفعت شخصی نهایت استفاده را می‌برد.

 توئیت 5 آگوست «سازمان ترامپ» -که نهاد نظارتی و حمایتی دارایی‌های وی است- مبنی بر اعلام فروش واحدهای مسکونی بسیار مجلل دبی در کنار زمین گلف اختصاصی ترامپ در این شهر، مشتی است از خروار ثروت‌ها و دارایی‌های خانواده رییس جمهور آمریکا. شراکت شرکت «داماک» به ریاست شیخ «حسین ساجوانی» با سازمان ترامپ، قصه‌های بسیاری در خود دارد. هر واحد مسکونی مستقر در دبی به قیمت 2 میلیون و 600 هزار درهم به فروش می‌رسد که معادل با 800 هزار دلار است. اکنون شرکت «ترامپ استیتز پارک» زیر نظر سازمان وی، به شدت مشغول امور مستغلات دبی است و البته در سود عظیم مجتمع گلف و واحدهای مسکونی، دارای اختلاف‌نظراتی با ساجوانی شده است.

 ترامپ به همراه دخترش و شیخ حسین ساجوانی

اما نکته‌ای که در مورد این واحدهای مسکونی وجود دارد این است که تلاش سازمان ترامپ بر این قرار گرفته که واحدهای مسکونی مذکور را در اختیار مقامات ارشد آمریکا و دیگر کشورها قرار دهد تا جا برای روابط دوستانه آینده باز شود. به رغم اینکه رییس جمهور آمریکا چندین بار اطمینان داده که از شرکت‌ها و مجموعه‌های شخصی‌اش برای تجارت خارجی در زمان ریاست جمهوری بهره نخواهد برد اما این اتفاق به قوت خود در حال انجام است. وی، پیش از ژانویه سخن از این به میان می‌آورد که با اینکه تجارت بسیار شیرین است اما به سمت تجارت خارجی با شیوخ کشورهای عربی نمی‌رود و این در حالی است که در در تعطیلات سال نوی میلادی، در کاخ مارالاگوی خود با نزدیکان شیخ اماراتی دیدار می‌کند. دیدار ماه می ساجوانی و ترامپ، بدین منظور صورت گرفت که شیخ اماراتی وعده داده بود که می‌تواند سرمایه‌گذاران دیگر را نیز به سمت رییس جمهور آمریکا بکشاند.

جایی تضاد بین منافع شخصی ترامپ و منافع ملی آمریکا به وجود می‌آید که او باید به خاطر ملت‌اش، سیاست یا اقدامی را نسبت به یک کشور دیگر صورت دهد که منافع‌اش در آن کشور به شدت آسیب خواهد دید. اصلی‌ترین علت تمرکز این روزهای رییس جمهور آمریکا بر منافع شخصی‌اش این است که نمی‌تواند بپذیرد که رییس جمهور بودن او موجب متضرر شدن او بشود. لذا، هیچ اهمیتی برای منافع ملی آمریکا قائل نیست و از قدرت و موقعیت ریاست جمهوری برای تجارت و منفعت شخصی نهایت استفاده را می‌برد.

رییس‌جمهور آمریکا در کدام کشورها منافع دارد +تصاویر

 «شری دیلن» به عنوان وکیل ترامپ هم در 11 ژانویه 2017 و هم در نوبت‌های دیگر تلاش بسیاری برای پنهان کردن زوایای مختلف قراردادهای تجاری وی با سوء استفاده از موقعیت‌اش کرد. اما هم‌اکنون گروه دیده‌بان حقوقی موسوم به «شهروندان مسئول در قبال اخلاقیات» و وکلای برجسته‌ای چون «زفیر تیچآوت» -استاد دانشگاه فوردهام- و «لارنس ترایب» -استاد دانشگاه هاروارد- قویا در پی پیگیری تخلفات ترامپ هستند. آنها معتقدند در حالی که وی رییس جمهور یک کشور است اما به دلیل منفعت‌های شخصی، به وظایف خودش در قبال مردم پشت کرده و چون جیب و سودش در گروی گوشه چشم مولتی میلیاردهای نقاط مختلف جهان است، لذا سیاستمداران کشورهای دیگر بر وی تاثیرگذاری خواهند کرد؛ کما اینکه نمونه بارز آن را می‌شد در قضیه دیدار با پادشاه عربستان دید که حملات لفظی شدید علیه ایران را در پی داشت. همچنین، «استیون شونر» و «دنیل گوردون» از اداره کنترل رفتار رییس جمهور، به وی اخطار داده‌اند که باید تکلیف منفعت‌طلبی‌های خود را روشن کند و دست از سوء استفاده از جایگاه خود در جهت منافع شخصی بردارد.

 با این بهانه، به سراغ تضاد منافع داخلی و خارجی ترامپ با منافع مردم آمریکا می‌رویم:

«تضاد منافع داخلی»

پلاک 40 وال استریت: برج ترامپ

اکنون سازمان ترامپ که می‌توان آن را هزاردستان هماهنگی‌های داخلی و خارجی وی و فرزندانش با «دیگران» پشت پرده خواند، طرح تامین امنیت کامل مایملکات وی در و در راس آنها «برج ترامپ» در نیویورک را پیاده کرده است. هزینه حفاظت از این برج، به شدت بالاست. طبق برآورد روزنامه نیویورک تایمز، هزینه تامین امنیت فقط 2 طبقه از این برج، 3 میلیون دلار در سال است. این یعنی اینکه ترامپ از سرویس امنیتی دولت استفاده رایگان می‌کند تا بابت تامین امنیت ساکنین تجاری و مسکونی برج دو منظوره خود از آنها سالی چندین میلیون دلار درآمد کسب کند. تاجری که اکنون عظیم‌ترین دولت سرمایه‌دار جهان را در خدمت اهدافش قرار داده است.

 

چیزی که منظورنظر این گزارش است، به تضاد منافع داخلی و خارجی ترامپ با منافع ملی آمریکا ربط دارد که به طور اجمالی به آنها پرداخته می‌شود:

رییس‌جمهور آمریکا در کدام کشورها منافع دارد +تصاویر

 سازمان ترامپ، علاوه بر این، بسیاری از واحدهای تجاری و مسکونی برج ترامپ در محله منهتن نیویورک را اجاره داده است. هنوز برخی از مستاجران برج ترامپ درگیر تحقیقات کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) به خاطر کلاهبرداری در اوراق بهادار هستند. ترامپ هم با هوشیاری زیاد، «جِی کلِیتون» را به سمت رییس این کمیسیون برگزید تا مستاجران‌اش در امان باشند و در ازای این لطف، به او باج بدهند.

رییس‌جمهور آمریکا در کدام کشورها منافع دارد +تصاویر

 هتل بین‌المللی ترامپ

سازمان ترامپ در اقدامی که در ماه مارس صورت داد، ساختمان قدیمی پست در «اداره خدمات عمومی دولت» را به منظور خدمات‌رسانی در کنار هتل بین‌المللی شخصی وی اجاره داده است. این یعنی استفاده از امکانات دولت در جهت منافع شخصی. در واقع، ترامپ هم صاحب‌خانه است و هم مستاجر.

 رییس اداره خدمات عمومی دولت چندی پیش در نامه‌ای توضیح داد که سود اجاره این ساختمان مستقیما به صندوق دولت واریز می‌شود و این هتل ترامپ است که در خدمت دولت است. ادله وی به هیچ وجه مورد پذیرش وکلای منتقد رییس جمهور آمریکا قرار نگرفت و آنها نسبت به بهره‌وری از نهادهای قدرتمند دولتی در جهت تبلیغات منافع شخصی به شدت اعتراض کردند. در تایید همین موضوع نیز هتل ترامپ -که در واشینگتن واقع است- اکنون با ورود رهبران و سیاستمداران کشورهای مختلف تبدیل به محل میزبانی از آنها شده است. نکته جالب اینکه این مقامات مجبورند که برای جذب رضایت ترامپ جهت همکاری، حتی اگر علاقه‌ای به اتاق‌های گران‌قیمت هتل او نداشته باشند، باز هم مجبور به سکونت در آن باشند.

خط لوله دسترسی داکوتای شمالی

اکنون مدتهاست که افراد قبایل «سیوکس» این اعتراض را دارند که خط لوله داکوتای شمالی در زیر تاسیسات آبی نزدیک منطقه «استندینگ راک» ساخته نشود. مشکل اینجاست که خود رییس جمهور بین 500 هزار تا یک میلیون دلار سهم شراکتی در پروژه مذکور دارد. «هوپ هیکز» سخنگوی ستاد ترامپ اعلام کرده که وی سهام خود را به شرکت مورد نظر که «شرکای انتقال انرژی» نام دارد فروخته است اما از سوی دیگر، یکی دیگر از شرکت‌های زیر نظر هلدینگ ترامپ به نام «فیلیپس66» در پروژه خط لوله 25 درصد سهم دارد. طبق آخرین اظهارنامه مالی ترامپ در می 2016، او هنوز سهام فیلیپس 66 در پروژه مذکور را نفروخته است.

 در 24 ژانویه، دانلد ترامپ دستور اجرایی احداث خط لوله را صادر کرد و در اوایل آوریل نفت در آن جاری شد. شکایت سیوکس‌ها هم هنوز راه به جایی نبرده و در خم و پیچ راهروهای دادگاه ایالتی معطل و معلق است.

بانک دویچه

یکی از وام‌دهندگان به ترامپ در «پروژه‌های مستغلات»، بانک دویچه است. البته این بانک اکنون درگیر مذاکره با وزرات دادگستری آمریکا برای پرونده کلاهبرداری از خریداران که در آن اوراق قرضه مسکن را با حمایت وام‌های خطرناک فروخت، است.

رییس‌جمهور آمریکا در کدام کشورها منافع دارد +تصاویر

 کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC)

دانلد ترامپ هنوز هم برنامه «کارآموز» خود در شبکه NBC را دارد و اکنون که دیگر رییس جمهور و فرمانده کل قواست، شخصی دیگر به نام «آجیت پای» را به جای خود به عنوان مجری برنامه منتصب کرده است. شبکه NBC زیر نظر شرکت Comcast است و این شرکت هم تابع قوانین کمیسیون ارتباطات فدرال. لذا، شرط ادامه کار دست‌نشانده ترامپ، تایید و تصویب مجلس سناست. این امر برای ترامپ تبدیل به یک نگرانی شده است.

شورای ملی ارتباطات کارگری

پرونده اختلاف هتل بین‌المللی ترامپ در لاس وگاس و «اتحادیه کارگران هتل» در تاریخ 3 نوامبر 2016 به این شورا رسید و لذا خواستار مذاکره با ترامپ شد که وی نپذیرفت. ترامپ پرونده را به دادگاه عالی کشاند اما سه فقره شکایت دیگر از سوی شورای ملی ارتباطات کارگری و چند شکایت هم علیه سازمان ترامپ صادر شد و نهایتا قضیه را پیچیده‌تر کرد. ترامپ، «فیلیپ میسکیمارا» -رییس شورای مذکور- را یک دست نشانده خواند و اکنون دو نفر از افراد دولت را در هیئت مدیره این شورا گنجانده تا در کار وی خلل ایجاد کنند.

رییس‌جمهور آمریکا در کدام کشورها منافع دارد +تصاویر

 سرویس مخفی ایالات متحده آمریکا

در جریان انتخابات ریاست جمهوری بود که شرکت هواپیمایی ترامپ موسوم به «TAG» سرویس مخفی را مجبور کرد تا از هواپیمای بوئینگ 757 شخصی ترامپ جهت جابجایی او استفاده کند. قاعدتا منوال همیشه بر این قرار بوده که سرویس مخفی به روال خود از یک شخصیت محافظت کند. گزارش‌های متعددی از این تخلف به دست کمیسیون انتخابات رسید اما فایده‌ای نداشت. اکنون، با توجه به اینکه ترامپ و معاونش مایک پنس و خانواده‌هایشان از هواپیمای شرکت وی استفاده می‌کنند، لذا از آنجایی که اعضای سرویس مخفی مجبورند که همراهشان باشند، پس باید پول بلیت و خدمات را به شرکت هواپیمایی ترامپ بپردازند.

 نکته جالب دیگر اینکه، اعضای سرویس مخفی که در برج ترامپ ماموریت محافظت از ملانیا ترامپ و فرزند کوچک ترامپ را دارند، باید هزینه اجاره ماهیانه واحدهای مسکونی که در اختیار آنها قرار گرفته است، را به «سازمان ترامپ» پرداخت کنند. البته ترامپ سعی کرده برای اینکه سر وصدای رسانه‌ها را بخواباند و همچنین برای حفظ وفاداری اعضای سرویس مخفی، بابت مراقبت از دو آقازاده خود «دانلد جونیور» و «اریک»، کمی هوای این سرویس را داشته باشد.

تضاد منافع خارجی

طبق ادعای خود ترامپ در اظهارنامه مالی ژوئن 2016، وی به شکل مالکیت و یا شراکت، دارای شرکت‌ها و دارایی‌های مختلف در 20 کشور دنیاست. بر خلاف منافع داخلی که می‌تواند گریبانگیر وی شود، او در مورد منافع خارجی‌اش می‌تواند با دور زدن بندهایی از قانون اساسی، از آنها سود مورد نظرش را کسب کند.

 آرژانتین

چندی پیش یک شبکه آرژانتینی افشا کرد که ترامپ در زمان تشکیل کابینه خود، از «مائوریسیو ماکری» -رییس جمهور آرژانتین- خواسته بود که از او در ساختن یک برج اداری در بوئنوس آیرس حمایت کند. دفاتر پرزیدنت ماکری و پرزیدنت ترامپ بلافاصله تکذیب کردند اما چند روز بعد، شرکتی که مسئول ساخت آن برج است اعلام کرد که این پروژه که چند سال به دلایلی ساخت آن به تعویق افتاده بود، در فرایند ادامه ساخت قرار گرفته است.

 برزیل

ترامپ در شهر ریو دوژانیرو اقدام به شروع پروژه‌ای در زمینه املاک و مستغلات ساحلی کرد و دو صندوق بازنشستگی برزیلی هم در این پروژه در زمینه سرمایه‌گذاری با هم همکاری کردند. اما اکنون مشخص شده که رییس جمهور آمریکا رشوه‌های بسیاری را در این مسیر خرج کرده و لذا، پروژه متوقف شده است. سازمان ترامپ هم که با سرسختی دادستانی ریودوژانیرو روبرو شده، قید ادامه کار را زده و بدون توجه به ورشکسته شدن دو صندوق مذکور، اقدام به فسخ قرارداد کرده است.

 کانادا

ترامپ در کانادا هم با دو هتل-برج در ونکوور و تورنتو قرارداد بسته است. برج ونکوور با حضور دو آقازاده ترامپ افتتاح شد اما برج تورنتو به دلیل ورشکسته شدن طرف قرارداد و مصادره شدن برج توسط دادگاه، همچنان نصفه و نیمه مانده است.

 چین

«بانک چین» یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های چین و در چنته اختیار دولت است. این بانک، 950 میلیون دلار به ساختمان واقع در نیویورک که ترامپ یکی از مالکین آن است، وام داده است. این در حالی است که ترامپ، چین را عامل اصلی دستکاری در ارز می‌خواند.

یکی دیگر از بانک‌های دولتی چین، بانک تجارت و صنعت چین است که یک دفتر در برج ترامپ دارد و اجاره می‌پردازد. سازمان ترامپ در گذشته تلاش بسیاری را بر ساخت چند هتل در چین کرد و «اریک دانزیگر» مدیر عامل سازمان هتل‌های ترامپ اعلام کرده که قرار است 20 الی 30 هتل توسط سازمان ترامپ در چین احداث شود. اکنون در کاخ سفید، «جرد کوشنر» -داماد ترامپ- تقریبا تمامی امور مالی و تجاری شامل تجارت با چینی‌ها از جمله شرکت بیمه «آنبانگ» را بر عهده دارد و «ایوانکا ترامپ» هم در سطح سیاسی و با جلب نظر رهبران سیاسی کشورهای دیگر، مسیر را برای کوشنر هموار می‌سازد؛ کمااینکه در جلسه «مارالاگو»ی پدرش با رییس‌جمهور چین، گفتگوی ایوانکا و «شی جین پینگ» بر سر بحث‌های تجاری بین سازمان ترامپ و شرکت‌های زیر نظر دولت چین بود.

 جمهوری دومینیکن

ترامپ وقتی بر کرسی کاخ سفید نشست، قول داد که از موقعیت جدیدش برای امور تجاری شخصی بهره نبرد اما هم‌اکنون در حال بررسی فضاهای تجارت بیشتر با کشور جمهوری دومینیکن است. اما مشکل این است که وی در سال 2012 یک کارشکنی از خود بر جای گذاشت. شرکایش در آن کشور در پروژه مستغلات ساحلی به علت عدم پرداخت هزینه‌های مجوز از سوی ترامپ، از او شکایت کردند. همین امر موجب شد که نه دیگر نام ترامپ را در پروژه قید کنند و نه حرفی از مشارکت با سازمان ترامپ بزنند. اما در ماه فوریه 2017 بود که شرکا دوباره سخن از سازمان ترامپ به میان آوردند اما این بار با نام «اریک ترامپ» پسر دوم ترامپ.

 گرجستان

ترامپ به مجردی که رییس جمهور شد، به سراغ احداث یک برج-آپارتمان در شهر باتومی گرجستان رفت. البته این پروژه مربوط به سال 2011 بود اما ظاهرا وقتی او از جایگاه قدرتمند خود مطمئن شد، این پروژه را هم مانند دیگر پروژه‌های نیمه کاره کشورهای خارجی از سر گرفت. همین امر است که مورد انتقاد بسیاری از منتقدین وی قرار دارد: نهایت بهره‌بری از جایگاه فعلی به نفع پروژه‌های تجاری شخصی.

نکته قابل توجه اینکه یکی از شرکای پروژه به فوربس گفته بود که ترامپ به آنها گفته از هراس ماده مربوط به «درآمدهای رییس جمهور» در قانون اساسی نمی‌تواند به شراکت‌اش ادامه دهد. این در حالی است که وکیل وی چنین چیزی را منکر شده است.

 هند

رییس جمهور آمریکا دو قرارداد با «مانگال لودا» -معاون نخست وزیر هند در حزب حاکم BJP- برای برج‌سازی در شهرهای بمبئی و پونه به امضا رسانده است. بلافاصله پس از پیروزی ترامپ در انتخابات، دوستان هندی‌اش در صف اول سفر به آمریکا برای تبریک‌گویی به او بودند.

 اندونزی

طبق گزارش نیویورک تایمز، ترامپ در اندونزی با «هری تانوسودیبجو» یکی از نزدیک‌ترین افراد به هسته مرکزی حکومت و قدرت، دوستی گرمابه و گلستان دارد. هری، در حال تشکیل حزب سیاسی خود است و قصد دارد که در انتخابات سال 2019 شرکت کند. واسطه ترامپ در این کشور، «کارل ایکان» است.

 ژاپن

در دیدار ترامپ با «شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن هم می‌شد ایوانکا ترامپ را رویت کرد. ایوانکا در حال حاضر با شرکت بزرگ «سانی اینترنشنال» ژاپن در زمینه پوشاک توافق تجاری دارد. اما نکته اینجاست که بزرگ‌ترین سهامدار این شرکت، دولت ژاپن از طریق بانک توسعه این کشور است.

 فیلیپین

نماینده فیلیپین در امور تجاری با ترامپ، همان مردی است که مسئول ساخت «برج مانیلا»ی ترامپ در مانیلای فیلیپین است. فراری که ترامپ کرده این است که نام‌اش مانند بسیاری دیگر از دارایی‌های خارجی‌اش، پای مجوز ساخت است اما به عنوان مالک قید نشده تا ماده درآمدهای رییس‌جمهور در قانون اساسی پاگیرش نشود. نکته جالب اینکه شریک ترامپ در این پروژه، به محض رییس‌جمهور شدن وی، با سرعت هر چه تمام‌تر به آمریکا آمد تا به او تبریک بگوید.

 عربستان سعودی

ترامپ در طی کارزار انتخاباتی‌اش 8 سرمایه‌گذاری مختلف در یک قرارداد با طرف تجاری خود در عربستان کرد. پروژه مربوط به مستغلات بود. ترامپ در اوایل سال 2017 اعلام کرد که پیش از این خواستار دوری گزیدن از عربستان بوده اما به این نتیجه رسیده که عربستان می‌تواند شریک تجاری بسیار خوبی برای آمریکا باشد. این در حالی است که وی از سال‌ها پیش با عربستان در تجارت بوده و با ظاهرسازی در انتخابات، جهت جذب رای سفیدپوستان، مدام این کشور را به نقد شدید می‌کشید. وکیل ترامپ چندی پیش در گفتگو با آسوشیتدپرس اعلام کرد که تجارت 8 شرکت ترامپ با عربستان با توجه به رییس‌جمهور شدن وی قطع شده اما واقعیت امر این است که هیچگونه تجارتی قطع نشده است.

 تایوان

در سپتامبر 2016 بود که نماینده ترامپ به دیدار شهردار شهر «تائویوان» در کشور تایوان رفت. وقتی رسانه‌ها سر و صدا کردند، سازمان ترامپ بلافاصله اعلام کرد که اصلا دیداری صورت نگرفته و وی قصد سرمایه‌گذاری در تایوان را ندارد. شهردار تائویوان در گفتگو با نیویورک تایمز اعلام کرد که آن خانمی که به عنوان نماینده با وی دیدار داشت، تعدادی اسناد مربوط به مجوز را با خود همراه آورده بود اما مشخص نکرد که چه نوع اسناد و مجوزی. یک ماه پس از انتخابات، ترامپ مستقیما بصورت تلفنی با رییس جمهور تایوان صحبت کرد که یعنی شکستن تابوی چنددهه‌ای.

 ترکیه

ترامپ در سال 2008 در همکاری با هلدینگ «دوغان» تصمیم به ساخت دو مجتمع تجاری و مسکونی در قلب تجاری استانبول گرفت. میانه این هلدینگ و «اردوغان» -رییس جمهور ترکیه- که از سهامداران آن بود، در سال 2012 همزمان با افتتاح این دو برج، شکرآب شد. هفته‌نامه «نیوزویک» اخیرا طی مقاله‌ای، این تنش را حاصل تضاد بین منافع شخصی ترامپ و رابطه‌اش به عنوان رییس‌جمهور با دولت اردوغان دانست.

 اسکاتلند

در مورد اسکاتلند هم قضیه زمین‌های بزرگ گلف ترامپ و دیگر پروژه‌ها که شامل ساخت و ساز در منطق طبیعی می‌باشد برمی‌گردد. قضیه ترامپ در اسکاتلند، بسیار پیچیده و مفصل شده است و گزارش مفصل آن را می‌توانید از اینجا بخوانید.