اولین گام برای خروج از انسداد مناسبات دیپلماتیک ایران و عربستان

علیرضا رحیمی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارج با بیان اینکه مراسم حج امسال بطور غیررسمی آزمونی فراروی مقامات سعودی گشود تا نحوه تعامل خود را با ملت و دولت ایران در عمل نشان دهند، گفت:  این موضوع مهم با اتمام مراسم حج و بازگشت حجاج در حال سپری شدن است.

وی ادامه داد: براساس قرائن و شواهد قوی بزودی در مناسبات جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی گشایشی در مراحل اولیه رخ خواهد داد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر بیان داشت: اظهارات امیر مکه پس از پایان مراسم حج در کنفرانس خبری نسبت به ملت و دولت ایران سازنده و نشان از بروز دیدگاه مثبت در طرف سعودی بود.

رحیمی با اشاره به اینکه اعزام دیپلمات‌های دو کشور برای ارزیابی متقابل از وضعیت سفارتخانه‌ها را می‌توان اولین گام به سمت خروج از انسداد مناسبات دیپلماتیک تلقی کرد، اظهار داشت: برخی نمایندگان مجلس که در حج ۹۶ حضور دارند نسبت به وضعیت برگزاری حج و تامین خواسته‌های مسئولان حج جمهوری اسلامی ایران توسط سعودی‌ها اظهارات مثبتی را تاکنون ابراز داشته‌اند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: چنانچه عربستان سعودی درخواستی مبنی بر ازسرگیری مناسبات دیپلماتیک داشته باشد، جمهوری اسلامی ایران با رویکرد مثبت چنین درخواستی را بررسی خواهد کرد.