کنایه پوتین به رئیس جمهور اسبق آمریکا

پوتین در کنفرانس خبری روز سه شنبه که در حاشیه اجلاس گروه بریکس برگزار شد، در پاسخ به این سوال که آیا مسکو و واشنگتن به مذاکرات رو در رو دست می یابند، گفت: مذاکره با افرادی که اتریش و استرالیا (دارای تلفظ تقریبا یک شکل در زبان انگلیسی) را با هم اشتباه می گیرند دشوار است.

پوتین در اظهاراتش به گاف «جرج دبلیو بوش»، رئیس جمهور اسبق آمریکا در سال 2007 اشاره داشت.

بوش در سال 2007 از «جان هاوارد»، نخست وزیر اسبق استرالیا برای بازدید از نیروهای اتریشی (!) حاضر در عراق تشکر کرده بود. بوش به اشتباه نیروهای استرالیایی را اتریشی خطاب کرده بود که تلفظی نسبتا یکسان در زبان انگلیسی دارند.

رئیس جمهور روسیه ادامه داد: در این مورد هیچ اقدامی صورت نمی گیرد. ظاهرا این سطح از فرهنگ سیاسی مختص گروه خاصی از سیاستمداران آمریکایی است. آمریکا کشوری بزرگ است و آمریکایی ها، در صورتی که بتوانند افرادی با چنین سطح پایین فرهنگ سیاسی را تحمل کنند، مردمی فوق العاده هستند.

ولادیمیر پوتین پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا، ضمن ستایش وی، از تمایل مسکو برای برقراری ارتباط با واشنگتن خبر داد. با این حال، تحریمهای مضاعف آمریکا علیه روسیه و تصمیم واشنگتن برای بستن کنسولگری روسیه در سان فرانسیسکو موجب شد، فاصله این دو کشور بیش از پیش شود.