کمک مالی اضافی آمریکا به اسرائیل

پایگاه اینترنتی روزنامه صهیونیستی جروزالم پست نوشت: دولت دونالد ترامپ از تلاش های کنگره آمریکا برای ارائه کمک های مالی به اسرائیل بیش از میزان تضمین شده در بسته رسمی دفاعی که باراک اوباما،‌ رئیس جمهور سابق آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، سال گذشته درباره آن مذاکره کرده بودند، حمایت خواهد کرد. بر اساس این توافق - تفاهم نامه‌ای که کمک دفاعی آمریکا به اسرائیل را طی یک دهه آینده تضمین می کند- تا سال 2028 بالغ بر سی و هشت میلیارد دلار به اسرائیل کمک مالی می شود.

در جریان مذاکرات 2016، اسرائیل نامه ای را امضاء کرد و متعهد شد هرگونه کمک مازادی را که کنگره علاوه بر سه میلیارد و یکصد میلیون دلار اختصاص داده شده برای این سال مالی به اسرائیل ارائه دهد، به آمریکا بازگرداند. اما کنگره این تعهد اسرائیل را نادیده گرفت و هفتاد و پنج میلیون دلار کمک مالی بیشتر را در جدیدترین قانون برای اسرائیل تصویب کرد.

در گزارشی که وب سایت واشنگتن فری بیکن آخر این هفته منتشر کرد، اعلام شد رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، از اسرائیل درخواست کرده است طبق نامه ای که با تیم اوباما امضا کرده بود، این چک را برگرداند. اما یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفت این گزارش صحت ندارد.

این مقام در تایید این موضوع که دولت ترامپ برای تضمین ارائه هفتاد و پنج میلیون دلار کمک اضافه به اسرائیل همکاری خواهد کرد، گفت: «دولت متعهد است مطمئن شود اسرائیل این کمک اضافه مصوب کنگره را دریافت می کند.»

سپتامبر سال گذشته، کمی پیش از امضای رسمی این تفاهم نامه در مراسمی در واشنگتن،  اسرائیل به کاخ سفید نامه ای ارسال کرد و در آن متعهد شد «هرگونه چکی» را که مبلغ آن بیشتر از مبلغ توافق شده باشد، بازگرداند.