داعش هنوز هم در حال دزدیدن نفت عراق است

 علی‌رغم اینکه طی دو سال اخیر داعش شکست‌های سنگینی را در عراق متحمل شده و عملاً موصل و تلعفر را به عنوان دو پایگاه مستحکم خود در عراق از دست داد اما همچنان در حال قاچاق نفت عراق است. 

فروش نفت یکی از اصلی‌ترین منابع تأمین مالی داعش محسوب می‌شود.«جاستین دارگین»کارشناس حوزه انرژی بین‌المللی در دانشگاه آکسفورد معتقد است اگرچه داعش به طور روزافزون در حال از دست دادن قلمرو خود در عراق است اما همچنان کنترل بخش‌هایی از عراق را در اختیار دارد که از نظر منابع نفتی غنی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در نتیجه داعش به قاچاق نفت عراق با هدف تأمین نیازهای مالی خود ادامه می‌دهد.

بنا به اعلام شرکت ملی نفت شمال عراق داعش همچنان کنترل برخی چاه‌های نفت در میدان آجیل شمالی عراق را در دست دارد که این منطقه بین عراق و اقلیم کردستان واقع است.

بر همین اساس این گروه تروریستی همچنان 75 درصد از میدان نفت السدوم و همچنین میدان نفتی حمرین را در اختیار دارد. داعش در سال 2014 در حمله‌ای غافلگیرکننده این دو میدان نفتی را اشغال کرد.

علی‌رغم اینکه ارتش عراق و نیروهای مردمی این کشور توانسته‌اند کنترل موصل را از داعش بازپس گیرند اما این گروه تروریستی در حال مدیریت منابع نفتی دو میدان یاد شده از شهر هویجه در نزدیکی شهر کرکوک است.

بنا به اعلام شرکت نفت عراق و برمبنای عکس‌های ماهواره‌ای داعش یک آلودگی نفتی به وسعت هزاران هکتار در کوه‌های حمرین و حتی در خیابان‌های روستاهای اطراف تکریب ایجاد کرده است.

باید توجه داشت در کنار آسیب‌های زیست محیطی این اقدام اما داعش در حال کسب درآمد از این اقدام است.

داعش در حال استثمار کارگران محلی و اجبار آنها برای ادامه تولید و فروش نفت، است.

دارگین معتقد است داعش در اوایل ورود به عراق توانسته بود از شبکه قاچاق نفتی که در دوره صدام و در زمان تحریم نفت عراق شکل گرفته بود برای قاچاق نفت این کشور استفاده کند و اکنون علی‌رغم اینکه در نتیجه بمباران‌ها و اقدامات بین‌المللی علیه داعش این شبکه به شدت کوچک شده است‌ داعش همچنان در حال صادرات نفت است.

نکته حائز اهمیت این است که وقتی یک مسیر قاچاق نفت برای داعش مسدود می‌شود این گروه تروریستی به استفاده از یک مسیر دیگر روی می‌آورد.

دارگین افزود: داعش توان استخراج، پالایش و صادرات نفت عراق را دارد اگر چه این توانمندی طی ماه‌های گذشته به شدت کاهش یافته است چرا که داعش 90 درصد قلمرویی که اشغال کرده بود را در عراق از دست داده است.

در سال‌های 2014 و 2015 و زمان اوج حضور داعش در عراق این گروه تروریستی ماهانه 50 میلیون دلار از صادرات نفت درآمد کسب می‌کرد که با توجه به شکست‌های اخیر این گروه این رقم به کمتر از 10 میلیون دلار در ماه کاهش یافته است.

لیئوتون کارشناس باسابقه امنیت در عراق و مدیر سابق حفاظت شرکت نفتی هالیبرتن مدعی است داعش در طول این سال‌ها توانسته است نفت عراق را از طریق خاک سوریه، ترکیه و ایران قاچاق کند.

وی ادامه داد: شاهد آن بودیم که نفت عراق به صورت زمینی به ترکیه صادر شده و سپس در آنجا پالایش شده و از خاک ترکیه به دیگر نقاط جهان صادر شده است.

نکته حائز اهمیت این است که بسیاری از خریداران نفت قاچاقی عراق از مبدأ آن اطلاعی ندارند و به همین دلیل است که داعش در این زمینه با موفقیت عمل کرده است.