2 برابر شدن شمار کودکان سرباز در جنوب آسیا و شمال آفریقا

سازمان ملل متحد گزارشی را منتشر کرد که در آن آمده است تعداد کودکانی که برای جنگیدن در تنش‌های جنوب غرب آسیا و  شمال آفریقا به کار گرفته می‌شوند در مدت یک سال بیش از دو برابر شده است. بر اساس گزارش صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف)، ادامه‌ تنش‌ها، افزایش آواره‌ها و نبود خدمات بنیادی در عراق، سوریه، یمن و دیگر کشورهای درگیر در جنگ باعث شده کودکان بیشتری به سربازی روی آورند.

تقریباً یک نفر از هر پنج کودک –در کل 28 میلیون نفر- در این مناطق به کمک‌های فوری بشردوستانه نیاز دارند. بیش از 90 درصد این کودکان در مناطق ناآرام زندگی می‌کنند و در برخی موارد خانواده‌هایشان آنها را به جنگ می‌فرستند.

«گیرت کپلر»، رئیس منطقه‌ای یونیسف، در این خصوص گفت: «زمان پایان این درگیری‌ها قابل پیش‌بینی نیست و منابع مالی خانواده‌ها به تدریج در حال کاهش است. خانواده‌ها راهی ندارند جز اینکه کودکانشان را سر کار بفرستند و دخترانشان را در سنین پایین وادار به ازدواج کنند. شمار کودکانی که با جنگ در ارتباط هستند، از دو برابر بیشتر شده است».

به گزارش این آژانس، در گذشته این کودکان به عنوان دربان، نگهبان یا امدادرسان به کار گرفته می‌شدند؛ اما در حال حاضر آنها با خود اسلحه حمل می‌کنند، در ایست بازرسی‌ها مستقر می‌شوند و به عنوان سرباز آموزش داده می‌شوند تا در عوض پول دریافت کنند. بنابر آمار رسمی سازمان ملل متحد تعداد کودکانی که در جنگ نقش فعال دارند از 576 نفر در سال 2014 به 1168 نفر در سال 2015 رسیده است.

شرایط در یمن بسیار نگران‌کننده است و تعداد کودکان سرباز در سال 2015 نسبت به سال گذشته پنج برابر شده است. این در حالیست که یونیسف اعلام کرده است این آمار احتمالاً کمتر از شمار واقعی آن است. کودکان در سودان و لیبی هم به سربازان پیوسته‌اند.

یونیسف در این‌باره هشدار داد طولانی شدن زمان تنش‌ها، آواره شدن مردم و نبود خدمات اولیه شرایطی را به وجود آورده که هر آنچه برای رفاه کودکان انجام شده و نتایجی که به دست آمده ممکن است از بین برود. کپلر در این خصوص گفت: «تنش‌ها دوران کودکی میلیون‌ها دختر و پسر را بر باد می‌دهد. چندین دهه پیشرفت در این زمینه در خاورمیانه و آفریقای شمالی از بین خواهد رفت».

زیرساخت‌های شهری مانند بیمارستان‌ها، تاسیسات بخش‌های انرژی، آب و بهداشتی در کشورهایی مانند یمن، سوریه و عراق در حملات و درگیری‌ها از بین رفته‌اند. خانواده‌های زیادی وادار شده‌اند خانه‌هایشان را ترک کنند و بارها بمباران شده‌اند.

سازمان ملل هفته گذشته گزارش داد  1700 کودک -که سن برخی از آن‌ها حتی به 10 سال هم می‌رسد- در جنگ 3 ساله یمن به عنوان سرباز استخدام شده‌اند. شرایط اسف‌بار یمن در حال حاضر بدترین بحران انسانی جهان است. به طوریکه تقریباً 18.8 میلیون نفر به کمک نیاز دارند و 7 میلیون نفر در معرض خشکسالی هستند. بیش از نیمی از تاسیسات بهداشتی یمن قادر به خدمات رسانی نیستند و تاسیسات آب رسانی از بین رفته‌اند. بیش از 15 میلیون کودک به آب و کمک‌های بهداشتی نیاز دارند.

فاجعه‌ای که در این میان گریبانگیر کودکان یمن شده شیوع گسترده وبا است. تاکنون بیش از 610 هزار مبتلا به وبا شناسایی شده‌اند. بیش از 2 هزار نفر از مبتلایان به این بیماری از آوریل سال جاری میلادی جانشان را از دست داده‌اند و هر روز هزاران مورد جدید به آنها اضافه می‌شود.

به گزارش یونیسف، 12 میلیون کودک سوری هم در داخل سوریه و هم در کشورهایی که میزبان پناهجویان هستند (از جمله لبنان و اردن) به کمک‌های بشر دوستانه نیاز دارند. تقریباً 2 میلیون کودک در مناطقی از سوریه که تحت محاصره هستند زندگی می‌کنند و به کمک بشر دوستانه نیاز دارند. در پی تشدید درگیری‌ها در عراق بویژه در تلعفر و موصل بیش از 5 میلیون کودک به کمک نیاز دارند. آن‌ها نیازمند غذا، سرپناه و آموزش هستند. حل نشدن مشکلات برق نوار غزه نیز دسترسی به آب در این منطقه را 30 درصد کاهش داده است. 

کپلر در ادامه گفت: «کودکان خاورمیانه و شمال آفریقا خشونت بی‌سابقه‌ای را چشیده‌اند و شاهد صحنه‌هایی بوده‌اند که هیچ کس نباید ببیند. اگر این خشونت‌ها ادامه پیدا کند عواقب آن نه تنها برای منطقه، برای جهان هم وحشتناک خواهد بود. رهبران سراسر جهان باید به خاطر این دختران و پسران و آینده آنها اقدامات جدی‌تری انجام دهند».

آمارهای یونیسف در هفته گذشته چگونگی تاثیرگذاری جنگ بر تحصیل کودکان را نشان داد. در پی درگیری‌ها در عراق و سوریه 3.4 میلیون نفر به کودکانی که از رفتن به مدرسه محرومند اضافه شده و تعداد این کودکان در خاورمیانه و شمال آفریقا را به تقریباً 16 میلیون نفر رسانده است. این تعداد برابر با آمار کودکان محروم از تحصیل در سال 2007 است.