خسارت‌های ناشی از وقوع توفان ایرما در آمریکا

نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت: توفان ایرما روز دوشنبه از فلوریدا گذشت و موجب قطع برق شهرها، تعطیلی پمپ بنزین ها، شکستن درخت ها و جاری شدن سیلاب در خیابان ها شد و سپس با شدت کمتر به سمت شمال حرکت کرد. برق خانه های نه میلیون نفر در ایالت فلوریدا در زمان وقوع توفان قطع شد و مدیر اداره برق فلوریدا اعلام کرد برقراری برق به طور کامل ممکن است هفته ها طول بکشد.

مقامات هنوز در حال ارزیابی تاثیرات توفان ایرما بر تاسیسات کلیدی فلوریدا هستند. وزارت دفاع آمریکا اواخر روز دوشنبه اعلام کرد، خسارات وارد شده بسیار گسترده بوده است و ممکن است مجبور شوند ده هزار سکنه این منطقه را که از این توفان جان سالم به در برده اند، از خانه هایشان خارج کنند.

برای سه ایالت جورجیا، کارولینای جنوبی و آلاباما نیز هشدار توفان داده شده است و آنها خود را برای توفان ایرما که اواخر روز دوشنبه از شدت آن کاسته شده است، آماده کرده اند.

آژانس مدیریت شرایط اضطراری جورجیا به ساکنان هشدار داد، اگر خانه های خود را تخلیه نکرده اند به فکر پناهگاه باشند. تا دوشنبه بعدازظهر حدود یک میلیون نفر در جورجیا و کارولینای جنوبی برق نداشتند. کارشناسان بیمه بررسی هزینه خسارات این توفان را آغاز کرده‌اند و برآوردهای اولیه از این خسارات حدود بیست تا پنجاه میلیارد دلار تخمین زده شده است.

قطع برق ظاهرا مهمترین آسیب این توفان در ایالت فلوریدا بوده است. شهرداران و مقامات این ایالت در کنفرانس های خبری آمارهای نگران کننده ای داده اند: در منطقه پرجمعیتی در شهر تمپا در غرب فلوریدا برق خانه های حدود هفتاد درصد از مشترکین برق یا حدود 395 هزار نفر قطع شده است و هیچ امیدی نیست که به این زودی وصل شود. شهردار میامی نیز گفت بخش های زیادی در این شهر در تاریکی به سر می برند، جاده ها مسدود شده است و چراغ های راهنمایی و رانندگی کار نمی کنند.

توماس بوسرت، مشاور امنیت داخلی رئیس جمهور آمریکا گفت تعمیر شبکه برق مستلزم فعالیت کارگران بسیاری است. بیمارستان ها و مراکز درمانی با مشکل قطع برق مواجه اند. گرچه شرکت های برق تلاش می کنند اتصال برق بیمارستان ها را در اولویت کار خود قرار دهند، برخی مراکز تا روز دوشنبه هنوز برق نداشتند. تا دوشنبه شب، 36 بیمارستان در فلوریدا تعطیل شد و 54 بیمارستان از ژنراتور استفاده می کردند.

میلیون ها نفر برای روزها و هفته های آینده مجبورند بدون دستگاه تهویه هوا و وسایل الکتریکی به سر ببرند. برخی خانواده ها برای فرار از گرما و رطوبت به خودروهای خود پناه برده اند که این نیز موقتی است زیرا ایستگاه های پمپ بنزین در سراسر جنوب فلوریدا به علت نداشتن سوخت تعطیل شده اند و بسیاری از رانندگان در تلاشی بیهوده در جستجوی بنزین هستند.