یک مقام عراقی: همه‌پرسی استقلال کردستان به تعویق می‌افتد

پایگاه اینترنتی خبرگزاری«خبر نت » عراق نوشت:«جاسم محمد جعفر از مسئولان ائتلاف دولت قانون عراق از رویکرد منطقه کردستان برای اعلام به تعویق افتادن زمان همه پرسی جدایی (منطقه کردستان) پرده برداشت. وی تأکید کرد پس از آنکه فرستاده دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مسئولان کُرد را به شدت تهدید کرد، زمان همه پرسی به تعویق افتاد. 

محمد جعفر که یکی از نزدیکان حیدر العبادی نخست وزیر عراق است گفت: آمریکا به کردستان پیشنهاد کرد پارلمان کردستان، زمان به تعویق افتادن همه پرسی را اعلام کند تا بارزانی در برابر کُردها در معذوریت قرار نگیرد.

محمد جعفر اظهار کرد: فرستاده ترامپ برای به تعویق افتادن همه پرسی، زمان تعیین نکرده است اما طبق اطلاعاتی که به دست آوردیم پارلمان کردستان می خواهد زمان همه پرسی را تا دو سال دیگر به تعویق بیاندازد.

این عضو ائتلاف دولت قانون گفت: فرستاده ترامپ مسئولان کُرد را به شدت تهدید کرد؛ از جمله اینکه دولت آمریکا همه پرسی و نتایج آن را به رسمت نخواهد شناخت و چنانچه همه پرسی برگزار شود آمریکا همه حمایت های سیاسی، امنیتی و اقتصادی خود را از این منطقه متوقف خواهد کرد.

این مقام عراقی افزود فرستاده ترامپ به کُردها تأکید کرده است باید چاه های نفت به دولت فدرال عراق واگذار شود و اداره آن در انحصار شرکت (سومو) باشد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمد جعفر افزود: مک گورک به کُردها تأکید کرد اگر منطقه کردستان همه پرسی را به ویژه در مناطق مورد مناقشه برگزار کند و پس از آن ارتش عراق یا بسیج مردمی برای نشان دادن قدرت کشور بر این مناطق به سمت آنجا پیشروی کند در این صورت واشنگتن از کردستان دفاع نخواهد کرد.

وی تاکید کرد: بنا به اطلاعات به دست آمده پس از این تهدیدهای شدید، مسئولان کُردستان از موضع خود برای برگزاری همه پرسی عقب نشینی کردند و پارلمان کردستان در یک یا دو روز آینده به طور رسمی به تعویق افتادن همه پرسی را اعلام خواهد کرد.