برنامه فشرده ترامپ در نخستین تجربه حضور در مجمع عمومی سازمان ملل

پایگاه اینترنتی دیلی کالر در مطلبی به بررسی جوانب مختلف نخستین حضور دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در نشست مجمع عمومی سازمان ملل پرداخت و نوشت: رئیس جمهور آمریکا هفته مهمی را پیش رو دارد؛ او قرار است برای نخستین بار در هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند.

 

رئیس جمهور آمریکا در حالی برای نخستین بار در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی می کند که نگرانی ها در مورد فعالیت های موشکی و هسته ای کره شمالی، ناآرامی ها در ونزوئلا، تشدید تنش میان واشنگتن و مسکو، جنگ در سوریه و سایر مسائل بین المللی همچنان ادامه دارد.

دونالد ترامپ طبق برنامه قرار است امروز دوشنبه ضمن دیدار با برخی از سران  جهان، درباره اصلاحات در سازمان ملل مذاکره کند. گفتگو با سران فرانسوی و صهیونیستی در مورد موضع ایران در منطقه از مهمترین برنامه های ترامپ در این هفته خواهد بود. وی همچنین میزبانی شام کاری سران کشورهای آمریکای لاتین را در حالی پیش رو دارد که چندی پیش کاخ سفید لایحه تحریم «نیکلاس مادورو»، رئیس جمهور ونزوئلا را تصویب کرد. «مک مستر»، مشاور امنیت ملی آمریکا روز جمعه اعلام کرد بعید است رئیس جمهور آمریکا در این شام کاری با مادورو گفتگو کند.

رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه برای نخستین بار در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی می کند. «نیکی هیلی»، سفیر آمریکا در سازمان ملل روز جمعه در حمایت از ترامپ گفت: شخصا فکر می کنم او (ترامپ) از افراد درستی انتقاد خواهد کرد و با افراد درستی دیدار می کند؛ در نهایت او با قدرتمندتر معرفی کردن آمریکا به کار خود پایان خواهد داد.

ترامپ که به دنبال اجرای شعار سیاسی خود تحت عنوان «اول آمریکا» بود، پیشتر از سازمان ملل انتقاد کرده بود. او در دسامبر سال 2016 با انتشار توئیتی سازمان ملل را به باشگاهی تشبیه کرد که افراد دور هم جمع شده و باهم صحبت می کنند و اوقات خوبی دارند! به همین منظور، بسیاری از کارشناسان معتقدند ترامپ بار دیگر لب به انتقاد از سازمان ملل باز کند.

 

«ریچارد گوان»، یکی از اعضای روابط خارجی شورای اروپا در مصاحبه با رادیو عمومی آمریکا گفت: سران خارجی انتظار دارند ترامپ از الفاظ خشنی در قبال فعالیت های سازمان ملل استفاده کند. آنها در صورتی این نحوه سخنرانی را تحمل می کنند که پیام های مثبتی در آن نهفته باشد.

او اواخر روز سه شنبه پس از صرف ناهار با «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل با سران کشورهای یونان، قطر و اسلوونی دیدار می کند. او در ملاقات با امیر قطر به دنبال از سرگیری روابط تجاری کشورهای عربستان، امارات، مصر و بحرین با قطر است تا از این طریق اتحاد دوحه و تهران را کمرنگ جلوه دهد.

دونالد ترامپ در روز چهارشنبه با سران کشورهای اردن، فلسطین، مصر وانگلیس دیدار می کند. مک مستر روز جمعه اعلام کرد  رئیس جمهور آمریکا در دیدار با «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین چشم انداز برقراری صلح پایدار میان اسرائیل و فلسطین را مورد بررسی قرار می دهد. او ناهار کاری خود را با سران کشورهای آفریقایی برگزار کرده و همزمان درباره روابط واشنگتن با کشورهای آفریقایی بحث و تبادل نظر خواهد کرد.

روز پنجشنبه، آخرین روز حضور دونالد ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل خواهد بود. در آخرین روز او با سران کشورهای ترکیه، افغانستان و اوکراین ملاقات می کند و میزبان ناهار کاری با سران دو کشور ژاپن و کره جنوبی خواهد بود. در این ضیافت ناهار، ترامپ با متحدان خود مسئله کره شمالی و تهدیدات این کشور را مورد بحث و بررسی قرار می دهد.

یادآور می شود، «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه و «شی جین پینگ»، رئیس جمهور چین در هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل حاضر نخواهند شد.

هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز سه شنبه با سخنرانی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل آغاز می شود. 193 کشور در این نشست شرکت می کنند.