عربستان جاده صاف کن عادی سازی روابط با اسرائیل

 حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین تحریم رژیم صهیونیستی از سوی کشورهای عربی را محکوم و تاکید کرد که شهروندان کشورش آزاد هستند که به اسرائیل سفر کنند.

نکته قابل توجه اینکه عربستان که جاده صاف کن عادی سازی روابط با اسرائیل به شمار می آید در ین مسیر روند صعودی را در پیش گرفته است و بر اساس برنامه ای بررسی شده و متناسب با تحولات منطقه ای پیش می رود و در این میان بحرین نیز در صدد رقابت با همتایان عرب خود برای عادی سازی روابط با دشمن اسرائیلی است.

سرکوب ملت و دست دوستی به اشغالگران

پادشاه بحرین در حالی تحریم اسرائیل از سوی کشورهای عربی را محکوم کرده است که مردم کشورش را از ساده ترین حقوق خود محروم کرده است تا جایی که گام برداشتن او در مسیر حمایت از اسرائیل اقدامی جسارت آمیز به شمار می آید.

نکته قابل توجه اینکه بحرینی ها به حمایت از قضیه فلسطین معروف هستند اما رژیم حاکم منامه همزمان با سرکوب اعتراض های داخلی در مسیر تقویت روابط با اسرائیل گام برداشته است که نمونه آن برطرف شدن ممنوعیت سفر بحرینی به فلسطین اشغالی است.

همصدا شدن پادشاه  بحرین با بنیامین نتانیاهو

همزمان با محکومیت تحریم اسرائیل از سوی بحرین بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل نیز اعلام کرد، روابط با کشورهای عربی در بهترین وضعیت قرار دارد و اسرائیل با بسیاری از کشورهای اسلامی روابط پنهانی دارد.

این موضع پادشاه بحرین اوج گام های قبلی در حمایت از اسرائیل به شمار می آید و از سطح تحول این روابط که بسیار فراتر از چیزی است که علنی شده است، پرده برمی دارد.

معادله ثابت نزدیک شدن عرب ها به اسرائیل چیست؟

نزدیک شدن روابط برخی کشورهای عرب منطقه به اسرائیل یک معادله ثابت دارد و آن اینکه حکومت هایی که به دنبال کسب «افتخار» دوستی با اسرائیل هستند سرکوب گر تر از هر نظام دیگری عمل کرده و با ملت های خود که معمولا حامی قضیه فلسطین هستند، سخت دشمنی دارند و شاهد این وضعیت نیز موج سرکوب بحرینی ها به دست آل خلیفه است؛ ملتی که به حمایت از فلسطینی ها معروف است.

مشروعیت بخشیدن به اشغالگری اسرائیل

در این میان عربستان، امارات متحده عربی و بحرین به سرعت در مسیر عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر گام برداشته اند به این ترتیب به نظر می رسد این کشورها و پیش از همه شاه بحرین در مشروعیت بخشیدن به اشغالگری اسرائیل به ضرر ملت فلسطین و حقوق آنان نقش زیادی ایفا کرده اند.

بازتاب گسترده موضع پادشاه بحرین در رسانه های اسرائیلی

بر همین اساس رسانه های اسرائیل موضع پادشاه بحرین در محکوم کردن تحریم اسرائیل از سوی عرب ها را در سطح گسترده پوشش داده و تاکید کردند، به زودی به شهروندان بحرینی اجازه داده می شود به فلسطین اشغالی سفر کنند.

در همین ارتباط «کاسنیا اسبتلوویا» عضو کنیست اسرائیل و کارشناس روابط اسرائیل با کشورهای عربی، از شدت خوشحالی از موضع شاه بحرین گفت: این خبرهای خوبی است، امیدوارم خبرهای بعدی آن را تکذیب نکند، آیا اسرائیلی ها می توانند به بحرین سفر کنند؟